한국콘텐츠학회:학술대회논문집 (Proceedings of the Korea Contents Association Conference)
- 한국콘텐츠학회 2009년도 춘계 종합학술대회 논문집
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- Pages.1191-1194
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- 2009
온라인 학술연구정보서비스의 방문교육 효용성에 관한 연구
A study on the effectiveness of on-site education program for application of online scholarly information service
- 김재훈 (한국과학기술정보연구원) ;
- 김선태 (한국과학기술정보연구원) ;
- 김혜선 (한국과학기술정보연구원) ;
- 유수현 (한국과학기술정보연구원) ;
- 신용주 (한국과학기술정보연구원) ;
- 이태석 (한국과학기술정보연구원) ;
- 김지영 (한국과학기술정보연구원) ;
- 노경란 (한국과학기술정보연구원) ;
- 김환민 (한국과학기술정보연구원) ;
- 예용희 (한국과학기술정보연구원)
- Kim, Jayhoon (Korea Institute of Science and Technology Information) ;
- Kim, Sun-Tae (Korea Institute of Science and Technology Information) ;
- Kim, Hye-Sun (Korea Institute of Science and Technology Information) ;
- Yoo, Su-Hyeon (Korea Institute of Science and Technology Information) ;
- Shin, Yong-Ju (Korea Institute of Science and Technology Information) ;
- Lee, Tae-Seok (Korea Institute of Science and Technology Information) ;
- Kim, Ji Young (Korea Institute of Science and Technology Information) ;
- Noh, Kyung-Ran (Korea Institute of Science and Technology Information) ;
- Kim, Hwan-min (Korea Institute of Science and Technology Information) ;
- Yae, Yong-Hee (Korea Institute of Science and Technology Information)
- 발행 : 2009.05.22
초록
학술연구정보서비스는 해당 정보를 필요로 하는 연구자를 대상으로 하기 때문에 대중적이지 않으며 정확히 원하는 정보를 찾아 제공하기 위한 정보 특성별 고유한 검색방법을 제공하므로 일반적인 웹 검색 및 인터넷 포털 서비스와 달리 생소하고 어려운 편이다. 따라서 학술연구정보서비스 제공자들은 신규 고객을 유치하고 서비스를 원활히 이용하도록 하는데 더 많은 노력이 필요하다. 본 연구에서는 일반적인 웹 검색 및 인터넷 포털 서비스와 달리한국과학기술정보연구원의 과학기술정보 통합서비스 NDSL에 대한 2008년 방문교육 결과를 통해 온라인 정보서비스의 방문교육 효과를 알아보고자 하였다.
Scholarly information service is compared with internet portal services for object of use, information attributes and target users. It is not popular service, so scholarly information service providers need to have distinguished marketing strategy. KISTI service development team has performed on-site training for end users in major customer institutions in 2008. This study shows the effect of scholarly information service on-site training and user's preference of service promotion in specialized information service field.
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