VA Design of Personalized e-Learning System for the Driver's License Test in Korea

개인 맞춤형 운전면허 학습시스템 설계

  • Published : 2009.05.22

Abstract

In this paper, we design an e-Learning system for the Driver's License Teste studying through the Internet. The proposed system make users to be arrived at the goal for the license in a shorter time by offering learning contents and items according to the item-responses made by the users based on the Item Response Theory. Moreover we design the scheme to give the optimum items and the most necessary content to the user during the learning procedure in the form of concept-based objects. All the items in the problem bank DB maintain their difficulties, discriminations, and guessing parameters as is the case of 3-parameter logistic model. In addition user profile DB stores users' status informations, item responses, and ability parameters. Using these structures and combining agents, we can offer the optimum learning process or dynamic personalized studying structure to the user. We can construct interface agent and content selection and feedback agent with the DB's described above. User can study without any awareness of system operations or personal fitting scheme.

본 논문에서는 인터넷을 통한 운전면허 학과시험 학습시스템을 설계한다. 문항반응이론에 의거하여 학습자 능력모수를 정확히 측정하고, 측정된 학습자의 능력에 따라 최적의 평가문제와 학습콘텐츠를 동적으로 제공함으로써, 짧은 시간에 효과적으로 합격에 도달할 수 있도록 하는 개인 맞춤형 이러닝 시스템을 제안한다. 본 학습시스템은 콘텐츠 데이터베이스에 저장된 개념 단위 오브젝트 형태의 운전면허 학과시험용 학습콘텐츠들과 문제은행 데이터베이스에 저장된 운전면허 학과시험용 평가문제들을 연계하여, 학습자의 문항반응에 따라 최적의 문항과 콘텐츠를 제공할 수 있도록 설계된다. 각 문항들은 난이도, 변별도, 추측도의 문항모수를 보유한다. 또한 사용자 프로파일 데이터베이스에는 학습자들의 상태정보, 운전면허 학과시험용 평가문제들에 대한 피험자들의 문항반응을 유지 관리하고, 피험자들의 문항반응을 기초로 학습자 능력모수를 저장한다. 이들 데이터베이스는 인터페이스 에이전트, 콘텐츠 문항선택 & 피드백 에이전트 및 오프라인 추정기로 구성된 동작구조에 의하여 온라인 혹은 오프라인 형태의 동적 맞춤형 학습방식을 제공하여 최적의 학습과정을 제공한다.

Keywords