Flight Simulation based on Blackout and Redout

블랙아웃과 레드아웃을 적용한 비행 시뮬레이션

  • 유기엽 (상지대학교 컴퓨터정보공학부) ;
  • 송창우 (인하대학교 컴퓨터정보공학부) ;
  • 정경용 (상지대학교 컴퓨터정보공학부) ;
  • 김성호 (상지대학교 컴퓨터정보공학부)
  • Published : 2009.05.22

Abstract

The flight simulation the fact that imitates the real situation of flight for the training or boarding experience which manages a same flight equipment with the aircraft in goal. The flight simulation of existing attached importance in the research and development which is limited in the control which is visible and physical relate with the management of the airplane directly. So, the flight simulation applied in various game or simulator etc. But, there were not researches which are actual applies in flight simulation with considers the physiological phenomenon of pilot. Therefore this paper tries the flight simulation which assumes the physiological phenomenon as the blackout and a redout of pilot. In conclusion, predicts a future.

비행 시뮬레이션은 항공기와 같은 비행용 장비를 조종하는 훈련이나 탑승체험 등을 목적으로 실제 비행 상황을 흉내 내는 것을 의미한다. 이와 같은 기존의 비행 시뮬레이션은 비행기의 조종과 직접적으로 관련된 시각적이고 물리적인 제어에 국한된 연구 개발에 치중하여 각종 게임이나 시뮬레이터 등에 활용하였다. 그러나 비행 시뮬레이션에 조종사의 생리적 현상을 고려하여 적용한 현실적인 연구들은 거의 없었다. 그러므로 본 논문에서는 조종사의 블랙아웃과 레드아웃 현상을 가정한 비행 시뮬레이션을 간단히 구현해보고, 발전 가능성을 가늠해본다.

Keywords