Frame Morphing Technique for the Expression of Fish Growth Process

어류 성장과정 표현을 위한 프레임 모핑 기법

  • Lee, HyeMi (Dept. of Computer Science, Sunchon National University) ;
  • Ryu, NamHoon (Dept. of Computer Science, Sunchon National University) ;
  • Lee, SangJin (Dept. of Computer Science, Sunchon National University) ;
  • Oh, KyeongSug (Dept. of Computer Science, Sunchon National University) ;
  • Kim, EungKon (Dept. of Computer Science, Sunchon National University)
  • 이혜미 (순천대학교 컴퓨터과학과) ;
  • 류남훈 (순천대학교 컴퓨터과학과) ;
  • 이상진 (순천대학교 컴퓨터과학과) ;
  • 오경숙 (순천대학교 컴퓨터과학과) ;
  • 김응곤 (순천대학교 컴퓨터과학과)
  • Published : 2009.05.22

Abstract

With its rapid growth, the digital contents-related industry is drawing attention as an industry generating a high value added. Specifically, the 3D morphing technology often used in the appearance or movement of each object comprising contents makes it possible to compose various contents by inferring the appearance and movement of the object. For a realistic swimming appearance of fish by using fish that swim in the water, this paper proposes a technique that applies the same speed concept as a physical pendulum to a swimming cycle and applies a frame morphing technique that is able to express the growth process from fry to adult fish. This article is capable of realistically reviving the fish growth process, and can through magnified applying can be applied to in 3D fishes encyclopedias or virtual underwater expressions etc. in the viewpoint which is oceanography.

디지털 콘텐츠 관련 산업은 급속도로 성장하고 있으며, 고부가가치를 창출하는 산업으로 주목받고 있다. 특히 콘텐츠를 구성하는 각 객체들의 모습이나 움직임에 많이 쓰이는 3D 모핑 기술은 객체의 모습과 움직임을 유추해내어 다양한 콘텐츠를 구성할 수 있게 해준다. 물속에서 헤엄쳐 다니는 어류의 사실적인 유영 모습을 위해 유영 주기에 물리진자와 같은 속도 개념을 적용하는 기법과, 치어에서 성어까지의 성장 과정을 나타낼 수 있는 프레임 모핑 기법을 제안한다. 본 논문에서는 현실감 있는 어류의 성장 과정을 재현해 볼 수 있으며, 확대 적용을 통해 해양학적인 관점에 맞추어 3D 어류 백과사전이나 가상 해저 공간 표현 등에 응용할 수 있다.

Keywords