Structures of Service Quality, Contributions and Satisfaction : A Study of International Film Festivals in Korea

국제 영화제의 서비스 품질 및 기여도 인식과 만족도의 관계에 관한 연구

  • Song, Yosep (Hanyang Univ., Dept. of Journalism and mass communication)
  • 송요셉 (한양대학교 신문방송학과)
  • Published : 2009.05.22

Abstract

The present study attempted to identify the relationship among cognition of service quality, cognition of contribution, and satisfaction in the international film festival context. A sample survey of 1,897 visitors of eight major international festivals held in Korea was administered throughout the year 2008. The factor analysis identified four factors of service quality. The structural modeling confirmed that all the four service quality factors and cognition of contribution positively affected the satisfaction. The study revealed the constructs of service quality, contribution, and satisfaction in the international film festival context.

이 연구는 국내에서 개최된 국제영화제들을 대상으로 하여 서비스 품질 인식, 기여도 인식, 만족도 사이의 관계를 파악하고자 하였다. 이를 위해 2008년 국내에서 개최된 8개 국제영화제의 방문객 1897명을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 요인분석을 통해 4개의 서비스 품질요인을 추출하였고, 구조분석을 통해 4개의 서비스 품질 인식과 기여도 인식이 만족도에 긍정적인 영향을 미치는 것을 발견하였다. 이 연구는 만족도에 영향을 미치는 선행 요인을 다양화하고 그 관계를 국제영화제를 대상으로 검증하였으며, 다양한 영화제에 대한 조사를 통해 연구 결과의 일반화 가능성을 높이고자 하였다.

Keywords