The Study of fire Driven flow and Smoke Exhaust Efficiency for PSD Installation Subway Station

PSD 설치역사의 화재유동 및 배연 효율 연구

  • Published : 2009.05.21

Abstract

This research was performed with emphasis on fire driven flow behavior and smoke exhaust efficiency which depend on the presence of PSD which are being installed domestically and overseas. For simulation, Jung-ang-ro station of Dae-gu subway station was chosen as model, and fire driven flow analysis was performed by using FDS as flow analysis code. Since many calculation time are required for calculation due to increase in the number of grid as the entire station is modeled, simulation was conducted in parallel processing technique. The fire driven flow analysis was analyzed case by case with composing fire scenario to compare fire driven flow and smoke exhaust efficiency changes depending on the presence of PSD. For fire scale, fire strength of 10MW was studied by referring to NFPA-l30. The calculation results were analyzed with focus on passenger safety by referring to NFPA-130.

본 연구에서는 현재 국내외적으로 설치가 이루어지고 있는 PSD에 대하여 설치 유무에 따른 화재유동 변화와 배연효율변화에 중점을 두어 연구를 진행하였다. 시뮬레이션 모델은 대구지하철 중양로 역사이며, 승강장과, 대합실 2개층을 포함하여 화재해석을 수행하였고, 화재해석 프로그램은 FDS를 사용하였다. 역사 전체를 모델링함에 따른 격자수 증가로 많은 계산시간이 소요되므로 병렬처리 기법을 통한 화재해석을 수행하였다. PSD 유무에 따른 화재유동 및 배연효율 변화의 비교를 위하여 화재사나리오를 작성하여 Case 별로 화재해석을 수행하였다. 화재규모는 NFPA-130 을 참조하여 10Mw 상황에서의 화재유동 을 연구하였다. 해석 결과는 NFPA-130을 참고하여 승객안전에 중점을 두어 분석하였다.

Keywords