Usage based mobile menu optimization

사용량 기반의 모바일 메뉴 최적화 - 요일제 메뉴 개발을 통한 모바일 서비스 이용 활성화

  • Published : 2008.02.13

Abstract

People are experiencing severe navigation problems in mobile site Relatively limited research, however, has been conducted on mobile site navigation compared to web site navigation. This research aims to identify efficient mobile site navigation aids for timely preferred contents. It proposed timely menu system based on statistic data, and evaluates its efficiency through commercial beta test. We conducted a beta test in the fourth quarter of the year 2007. The total number of user is 12,000. The average number of PV (page view) by the experimental group was increased to 10% more than control group. Our results indicate that timely menu system helps people navigate mobile menu system more effectively.

모바일 메뉴의 최적화를 위해 본 논문에서는 기존 모바일 메뉴를 요일별 사용행태를 분석하였고 이를 통해 모바일 서비스를 사용하는 사용자들이 요일별로 특정 서비스를 선호하는 현상을 보이는 것으로 나타났다. 이를 기반으로 요일별로 고객이 주로 사용하는 서비스 메뉴를 분류 및 선정하는 과정을 거쳐 고객의 이용 목적에 부합되도록 주초, 주중, 주말 별 차별화된 메뉴를 제공하기로 하였다. 차별화된 메뉴 개발을 위해 기존 모바일 메뉴에 Bold, Color, Icon 등의 효과의 차별화를 주는 다양한 시안을 개발하였고 고객 설문조사를 통해 이들 중 가장 효과적인 시안을 선택을 하였다. 최종 선택된 시안은 Color 및 Icon 효과별 메뉴에 제공하는 것이었다. 실제 사용 메뉴 시스템에 이를 적용하기 전에 실제 고객군과 동일한 Sampling 통해 선정된 12,000 여명의 고객을 대상으로 사전에 해당 시안을 제공하는 사전 파일릿 테스트를 한달간 시행하였다. 효과에 대한 검증은 12,000 여명의 실험군과 함께 동일한 방법으로 선정된 12,000 명의 대조군과 비교하는 방식으로 이루어졌으며, 측정방식은 PV(page view), 구매율, 매출 등을 비교하여 실험군 및 대조군 간의 증감을 비교하였으며 테스트 결과 실험군이 대조군 대비 사용량 기준으로 약 10% 정도의 개선효과를 보여, 제안된 메뉴가 효과적임을 증명하였다.

Keywords