Effects of Cover Thickness on Confining Transverse Reinforcement of RC Bridge Columns

철근콘크리트 교각 심부구속 횡방향철근량 산정식의 피복두께 영향

  • 손혁수 ((주)서영엔지니어링 구조설계실) ;
  • 이재훈 (영남대학교 건설환경공학부) ;
  • 서석구 ((주)서영엔지니어링 구조설계실) ;
  • 오명석 ((주)서영엔지니어링 구조설계실) ;
  • 윤철균 ((주)서영엔지니어링 구조설계실)
  • Published : 2008.04.24

Abstract

The equation, specified in current bridge design code, for calculating the confining transverse reinforcement amount of RC bridge columns has been made to provide additional load-carrying strength for concentrically loaded columns equal to or slightly greater than the strength lost when the cover concrete spalls off. However, this equation does not directly consider ductile behavior, which is an important factor for the seismic behavior of bridge columns. Consequently, if the section area is relatively small or if the section area ratio becomes excessively large due to the concrete cover thickness increased for durability, too large an amount of transverse reinforcement, which could deteriorate the constructability and economy of piers, will be required. This study intends to analyze what effects the concrete cover thickness has on the equation for determining the confining transverse reinforcement amount.

현행 도로교설계기준의 철근콘크리트 교각 심부구속 횡방향철근량 산정식은 중심축력을 받는 기둥에서 콘크리트 피복이 떨어져 나갔을 때 기둥의 축하중 저항강도 손실과 같거나 약간 큰 강도를 추가로 제공할 수 있도록 결정된 식이다. 그러나 설계기준의 횡방향철근량 산정식은 교각의 내진거동에 중요한 요소인 연성능력을 직접적으로 고려한 식이 아니므로 단면크기가 상대적으로 작은 경우 또는 내구성 등의 확보 차원에서 콘크리트 피복두께가 증가하여 단면적비율이 과도하게 커지는 경우에는 교각의 시공성 및 경제성이 저하될 정도로 많은 횡방향철근량이 요구되는 문제점을 야기한다. 본 논문에서는 콘크리트 피복두께가 심부구속 횡방향철근량 산정식에 미치는 영향을 비교, 분석하였다.

Keywords