철근콘크리트 중공 하프슬래브의 구조성능평가

Structural Performance Evaluation of Hollow Reinforced Concrete Half Slabs

  • 황현복 (성균관대학교 건축공학과) ;
  • 김상우 (삼성중공업 건설사업부) ;
  • 황현식 (성균관대학교 건축공학과) ;
  • 이기장 (성균관대학교 건설환경연구소) ;
  • 이정윤 (삼성중공업 건설사업부)
  • 발행 : 2008.04.24

초록

이 연구에서는 철근콘크리트 중공 하프슬래브의 중공형상을 제안하고 휨성능을 검증한다. 실험은 총 2단계로 나누어 수행하였으며, 중공재료는 자중과 진동 감소를 위하여 스티로폼을 사용하였다. 1단계 실험은 중공형상과 간격을 결정하기 위한 것으로 총 3가지 중공형상(구형, 4면 절단형, 5면 절단형)이 사용되었다. 1단계 실험결과로부터 콘크리트 체적 감소율이 높으면서도 균열패턴이 바람직한 중공형상 및 간격을 결정하였다. 2단계 실험에서는 1단계 실험결과를 바탕으로 결정된 중공형상과 간격을 가지는 중공 하프슬래브 실험체의 휨성능 실험이 수행되었다. 실험결과, 제안된 중공형상을 가지는 철근콘크리트 중공 하프슬래브는 휨강도와 연성측면에서 우수한 능력을 보였다.

This study is for proposing the shape of hollow and evaluating the structural performance of hollow reinforced concrete (RC) half slabs. The two-phase experimental works were carried out, and styrofoam was used for reduction of dead load and vibration. From the Phase I test result, the shape and spacing of the hollow were determined to obtain the high deduction ratio of the concrete and the desirable failure mode of the hollow RC half slabs. In the Phase II test, two slab specimens were tested in flexure to evaluate the flexural capacity of the hollow RC half slabs with the proposed hollow shape. In the result of the test, all the specimens having the proposed hollow shape showed sufficient flexural capacity.

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