Application Performance for Test Section of Premixed Fly Ash Concrete Pavement

프리믹스 플라이애시 콘크리트 포장 현장 적용 특성

  • 홍승호 (한국도로공사 도로교통연구원 도로연구팀) ;
  • 한승환 (한국도로공사 도로교통연구원 공학박사 도로연구팀) ;
  • 이병덕 (한국도로공사 도로교통연구원 공학박사 도로연구팀)
  • Published : 2008.11.07

Abstract

The prevent methods of Alkali-Silica Reaction (ASR) are studying after the failure cases by ASR were reported in Korea. When ASR failure is causing to the step of maintenance, the available repair methods were rarely studied in the World. In this study, premixed fly ash cement was applied to prevent ASR in the concrete pavement. The ratio of fly ash and cement is 20 percent and 80 percent by weight of total cementious material. The construction performance of premixed fly ash cementious concrete pavement was studied that the application is verify to performance collected data during the constructing in the field. The freeze-thaw test was studied to verify durability of the premixed fly ash cementious material made specimen in the laboratory. The results show that construction performance and durability are well condition in this test section and freeze-thaw test.

우리나라에서 시멘트 콘크리트 포장에서 알칼리-골재 반응에 의한 파손이 보고된 후, 알칼리-골재반응에 대한 대책 방안 수립이 연구되고 있다. 국내 외에서 콘크리트 포장에 알칼리-골재 반응에 의한 피해가 발생하는 경우 유지관리 단계에서는 대응할 수 있는 방안이 미흡한 실정이다. 본 연구에서는 시멘트 콘크리트 포장에서 알칼리-골재 반응을 억제하기 위한 방법으로 프리믹스 방식으로 플라이 애시를 전체 바인더 중량(시멘트 + 플라이애시)의 20%를 치환하는 방법을 적용하였다. 시멘트 콘크리트 포장의 알칼리-골재 반응을 억제하기 위해 건설 단계에서 프리믹스된 플라이애시 콘크리트 포장을 시험시공하여 시공 특성을 분석하였다. 또한, 프리믹스된 플라이애시 물리적인 특성과 동결-융해 특성을 분석하였다. 프리믹스된 플라이애시 시멘트 콘크리트 포장은 시험시공을 통하여 우수한 현장 적용성을 확인하였고, 실내 동결-융해 실험을 통하여 내구성이 우수한 것으로 나타났다.

Keywords