An Experimental Study on the Application of P.C.L-layer on the Railroad Bridge used to Latex Modified Concrete

Latex Modified Concrete를 이용한 철도교량의 PCL층 적용에 관한 실험적 연구

  • Published : 2008.11.07

Abstract

The latex modified concrete was applied to baseplate of road bridge after 2000 year. This is in the limelight of stability to be missing problems. But, The baseplate of railroad bridge being experience to difficulty that searching method substituted for bridge waterproofing. In this study, I would like to application on P.C.L layer of railroad bridge using the property and merit of L.M.C. As a result performance test about six item, L.M.C was confirmed no problem to performance and application of bridge waterproofing.

대표적 진동구조물인 도로교량 바닥판에는 진동구조물의 특성에 따른 문제점을 해결하기 위해2000년 이후부터 LMC(Latex Modified Concrete)가 널리 적용되고 있다. 그러나 철도교량 바닥판은 날로 증대되는 철도교통수요를 해결하기 위해 건설물량은 늘어나고 있지만 철도교량 특성상 시공 후 설계변경 및 유지보수 관리가 어렵기 때문에 콘크리트 내구수명과 같은 내구성을 확보할 수 있는 관점에서 적용가능한 보호공법을 검토할 필요성이 있다. 따라서 본 연구에서는 LMC의 특성 및 장점을 이용하여 철도교량 바닥판의 PCL층을 대신할 수 있으면서 교면방수 기능을 동시에 발휘할 수 있는 콘크리트 바닥판 일체형 불투수성 PCL층을 적용하고자 하며, 재료의 성능 및 방수 적합성에 대한 시험평가를 통해 그 적정성 여부를 평가하고자 한다. 6가지 항목에 대한 성능평가 결과, LMC가 철도교량 바닥판의 PCL층을 대체하여 교면방수로서 성능발현 및 적용에 이상이 없는 것으로 확인되었다.

Keywords