An Experimental Study for Joints in Hybrid PSC-Steel Beam with Perfobond rib

Perfobond rib을 적용한 PSC-강 복합구조 연결부 거동에 대한 실험적 연구

  • 원정훈 (연세대학교, 사회환경시스템공학부) ;
  • 박세준 (연세대학교, 사회환경시스템공학부) ;
  • 윤지현 (연세대학교, 사회환경시스템공학부) ;
  • 김상효 (연세대학교, 사회환경시스템공학부) ;
  • 이찬구 (GS건설 기술본부 토목구조팀) ;
  • 김성재 (삼표이앤씨 교량기술연구소 기술팀)
  • Published : 2008.11.07

Abstract

This study presents experimental results of Steel-PSC hybrid beams having a rear plate joint with a perfobond rib shear connector between the steel girder and the prestressed concrete girder. Three specimens of 3.9m length(3.6m span length) were tested to evaluate the flexural characteristics of the joint under the condition of the three point loading. Based on load-deflection curves and failure modes of specimens by the experimental test, it is found that the proposed joint with the perfobond rib shear connector shows the higher strength and initial stiffness and the sufficient ductility. Therefore, the suggested perfobond rib shear connector can perform effectively as the joint of the Steel-PSC hybrid structural system.

본 연구에서는 강-프리스트레스트 콘크리트(PSC) 복합 보의 연결부 거동과 시공성을 향상시키기 위해 perfobond rib를 적용한 연결부를 제안하였으며, 보 실험을 통해 제안된 연결부의 성능을 검증하였다. 강 플레이트 상 하면에 perfobond rib로 이루어진 연결부를 이용하여 중앙에 위치한 강형부와 지점에 위치한 PSC형부를 연결한 3.9m 길이의 보 실험체 3개를 제작하여 재하실험을 수행하였다. 재하실험 결과, 제안된 연결부를 갖는 보 실험체는 PSC형부의 파괴에 의해 전체 보 부재의 파괴와 극한강도가 지배된다. 또한, 균열의 진전형상과 초기강도, 극한강도 도달까지의 하중저항능력을 분석한 결과, perfobond rib를 적용한 연결부는 기존의 stud를 적용한 연결부만큼 구조적으로 우수한 것으로 판단된다.

Keywords