The investigation on the selection criteria of cost elements in package tour products

기획여행상품 원가구성요소의 선택기준에 대한 고찰

  • Published : 2008.05.01

Abstract

This paper investigates a selected criteria of cost elements in prior researches on value of package tour products, satisfaction of the tourist and cost elements of package tour products. In theoretical point of view, this paper shows the relationship between the value of the package tour products and satisfaction of the tourist. In this paper, the selected criteria of cost elements in package tour products for evaluating the satisfaction of the tourist are also analyzed. This research shows travel agencies' focus on the plan and products and consumers' needs. Also this can be used for development of package tour products which meet the consumers' needs as package tour product suppliers. Meanwhile, other purpose of this research is to help investigate evaluation indicators of package tour products for tourists and travel agencies based on cost elements.

본 연구는 기획여행상품의 가치, 여행자 만족 및 기획여행상품의 원가구성요소에 대한 이론적 기초의 정리에서 출발하여 이와 관련한 선행연구들의 선택된 원가구성요소에 대하여 알아본다. 이론적 연구의 구체적인 고찰을 통해 기획여행상품의 가치와 여행자 만족과는 어떠한 유기적인 관계가 있는지를 파악하고, 여행자 만족을 평가하기 위해 적용된 기획여행상품 원가구성요소의 선택기준에 대한 시사점은 무엇인지를 분석한다. 이러한 연구고찰을 통해 여행사는 기획여행상품의 기획 및 판매시 중점적으로 지원해야 될 부분이 무엇인지, 소비자의 의도가 무엇인지를 파악할 수 있으며, 또한 기획여행상품 생산자의 입장에서 고객의 욕구에 부합하는 기획여행상품 개발에 이를 활용할 수 있을 것이다. 한편 본 연구는 다른 하나의 핵심적인 목적을 위해 시행된 바, 원가구성 요소의 선택기준을 근거로 여행자 및 여행사 입장에서의 기획여행상품의 평가지표 중요도 연구 등에 활용하고자 한다.

Keywords