스캐폴딩을 적용한 웹기반 논리회로 학습 콘텐츠 개발

The development of web-based logic circuit learning contents applying scaffolding

  • Yoon, Seon-Mi (Major in Information and Computer Science Education Graduate School of Education, Chosun University) ;
  • Choi, Dong-Min (Major in Information and Computer Science Education Graduate School of Education, Chosun University) ;
  • Chung, Il-Yong (Major in Information and Computer Science Education Graduate School of Education, Chosun University)
  • 발행 : 2008.10.31

초록

컴퓨터와 인터넷의 발달은 전통적인 교실교육을 벗어나 시공간을 초월한 사이버 교육을 가능하게 하였다. 그 결과 웹기반 학습환경에서는 학습자의 자기주도적인 학습이 가능하게 되었다. 효율적인 자기주도적 학습환경을 위해서는 학습시 어려움을 느끼는 학습자에게 스캐폴딩(scaffolding)이라는 적절한 도움과 지원을 제공해야 한다. 본 논문에서는 공업계고등학교 정보기술기초교과 컴퓨터의 원리 단원을 선정하여 학습자에게 적절한 스캐폴딩을 제공할 수 있는 웹 콘텐츠를 설계 및 구현한다.

Development of computer and internet has permitted cyber education transcending time and space, which escapes traditional classroom. As a result, the study of learner's own leading in Web-based instruction environment can be possible. In order to perform it effectively, suitable helps and advices, called scaffolding, must be offered. In this pater, we select a principle of computer in information technology basic subject of technical high school, and design and implement the web contents that provide the proper scaffolding for learners.

키워드