A Study on Installed Performance Analysis Modelling for a Helicopter Propulsion System Considering Intake Loss

흡입구 손실을 고려한 헬리콥터 추진시스템의 장착성능 해석 모델에 관한 연구

  • 공창덕 (조선대학교 항공우주공학과) ;
  • 구영주 (조선대학교 항공우주공학과) ;
  • 고성희 (조선대학교 항공우주공학과) ;
  • 기자영 ((주) 이지가스터빈 R&D) ;
  • 차봉준 (한국항공우주연구원) ;
  • 유혁 (한국항공우주연구원)
  • Published : 2008.05.29

Abstract

In this work the realistic install performance analysis of a helicopter was performed together with power extraction enabling to operate auxiliary system as well as intake pressure loss, loss due to bleed air, etc. which must be considered in practical propulsion system's performance modelling to be installed to the airframe. The pressure loss occurring in intake was estimated from the intake performance map with relationships of Mach Number and pressure loss. In order to evaluate the proposed installed performance model, the experimental data for comparison must be needed when mounted in propulsion system. However because of lack of accessibility to such real data at the moment, the alternative way was made through comparison that the analysis results by the proposed model were compared with a wellknown commercial program GASTURB's analysis results. The validity of the proposed installed performance model was consequently confirmed because its average deferences from the GASTURB's results were within 0.5%.

본 연구에서는 헬리콥터 추진시스템의 장착 성능해석 모델링 시 고려하여야 할 흡입구 모델, 블리드 공기 손실, 보기류 시스템 구동에 사용되는 출력 추출 등을 포함한 장착 성능해석을 수행하였다. 흡입구의 압력 손실은 비행마하수와 유량에 따른 압력손실 값으로 나타낸 흡입구 성능 맵을 이용하였다. 추진시스템 장착 성능해석 모델링의 검증을 위해서는 실제 시험데이터와 비교해야 하지만 데이터 확보가 어려워 상용성능해석 프로그램인 GASTURB 해석결과와 비교 하였다. 해석결과 평균오차 0.5% 이내로 본 연구에서 수행한 추진시스템의 장착 성능해석 모델링의 타당성을 검증하였다.

Keywords