Numerical Study of Turbine Blade Surface Gas Temperature with Various RPM and Blade Edge Shape

터빈 블레이드 회전수 변화와 터빈 블레이드 엣지 형상 변화에 따른 표면 가스온도 분포 해석

  • 이인철 (한국항공대학교 항공우주및기계공학과) ;
  • 변용우 (한국항공대학교 항공우주및기계공학과) ;
  • 구자예 (한국항공대학교 항공우주및기계공학부) ;
  • 이상도 (부산대학교 항공우주공학과) ;
  • 김귀순 (부산대학교 항공우주공학과) ;
  • 문인상 (항공우주연구원) ;
  • 이수용 (항공우주연구원)
  • Published : 2008.05.29

Abstract

The numerical analysis for gas temperature of turbine blade surface has been performed to investigate development of temperature with various blade edge shape. Two different types of the turbine which one is "Sharp" edge and the other is "Round" edge was modeled. Computations have been carried out several turbine rotational speeds in the range from 0 to 10,000 rpm for the each types of turbine edge shape. As a result, the more rotational speed of turbine increased, the more turbine blade's temperature decreased. It is also found that the surface temperature of turbine blades for sharp type edge were lower than the round type edge.

터빈 블레이드의 엣지 형상 변화에 따른 표면 가스온도 발달과정에 대해서 전산해석을 수행하였다. Sharp형과 Round형의 터빈 블레이드를 모델링하였으며, 터빈의 회전수는 두 가지 형상 모두 0${\sim}$10,000 rpm의 회전 속도를 주어 전산해석을 실시하였다. 터빈의 회전수가 증가할수록 터빈 블레이드 표면의 평균 온도는 하강하였고, Sharp형 엣지 형상이 Round형 엣지 형상에 비해서 터빈 블레이드의 표면 온도 분포가 전반적으로 낮은 분포를 나타내었다.

Keywords