The study of Personalization affect in the U-commerce

U-commerce에서 개인화가 미치는 영향에 대한 연구

  • 한현수 (한양대학교 정보기술경영학과) ;
  • 임동수 (한양대학교 정보기술경영학과)
  • Published : 2008.05.29

Abstract

This paper is to provide the guideline of U-commerce Adoption In the Ubiquitous environment. Personalization is the Key in U-commerce. The guideline helps the understand difference personalization in U-commerce with M-commerce or E-commerce. we described U-commerce's prospective applications and personalization characteristics. So, according to TAM, we described what the perceived values of adoption and how perceived values of adoption can effect to adoption intention.

U-commerce의 특징중 가장 핵심이 되는것은 Personalization(개인화)이이며, E-commerce와 M-commerce의 Personalization과 U-commerce상의 Personalization의 차이를 이해하는 것이 필요하다. 이 연구에서는 U-commerce 예상 어플리케이션을 통하여 개인화 변수를 확인하고 그것이 지각된 수용가치에 어떻게 영향을 끼치며 수용가치가 Ucommerce의 수용의도에 어떤 영향을 미치는지를 조사하였다.

Keywords