SCORM 기반 이러닝 교육효과에 영향을 미치는 요인에 관한 연구

A Study on the impact factors that affect the effectiveness of education in SCORM based e-learning

  • 임규건 (한양대학교 경영대학원) ;
  • 양우진 (한양대학교 경영대학원)
  • 발행 : 2008.05.29

초록

이러닝 산업이 성장하면서 SCORM이라는 사실상 국제표준이 개발되었고 국내 외 활용이 증가하고 있다. 이렇게 SCORM 기반 이러닝을 통하여 학습하는 수강생이 증가되고 있는 상황에서 SCORM 기반 이러닝 교육효과에 영향을 미치는 요인을 분석하고, 이를 일반 콘텐츠 수강생의 교육효과에 미치는 요인과 비교하여 SCORM 표준을 적용 할 때의 수강생 교육효과에 영향을 미치는 요인의 변화를 분석하였다.

In this study, the survey from nationwide universities, e-learning service companies, and students who take e-learning courses was proof-analyzed. Sufficiency, variety, usability, accessability, and interaction with instructors were the criteria for analyzing the effectiveness of e-learning education. For this, the factors about effectiveness of e-learning education between the SCORM contents users group and normal contents users group were compared and analyzed. The differences between those two groups were appeared.

키워드