A Study on 2D Modelling of Gas Turbine Engine Intake for Installed Performance Analysis

가스터빈 엔진의 장착성능 해석을 위한 흡입구 2D 모델링에 관한 연구

  • 공창덕 (조선대학교 항공우주공학과) ;
  • 고성희 (조선대학교 항공우주공학과) ;
  • 기자영 ((주)이지가스터빈R&D) ;
  • 전용민 (한국항공우주연구원)
  • Published : 2007.11.22

Abstract

This study carried out the 2D modeling for estimating the intake loss that is a important installed loss for the precise installed performance analysis of a gas turbine engine, and the 0D performance map that represents intake pressure loss change depending on flight Mach number and air mass flow rate was generated using the 2D modeling results. In order to evaluate the generation procedure of the intake performance map, the intake map generation was applied to a commercial aircraft intake configuration.

본 연구에서는 항공기 추진기관의 정확한 장착 성능해석 시 고려하여 할 주요 장착 손실 중 흡입구의 압력 손실을 계산하기 위해 2D 모델링을 수행하였으며 해석 결과를 이용하여 비행마하수와 유량에 따른 흡입구 압력손실 값을 나타낸 0D 성능 맵을 생성하였다. 이러한 성능 맵 생성 절차의 타당성을 검증하기 위해 일반적인 항공기용 엔진 흡입구 형상에 적용하여 타당성을 확인하였다.

Keywords