The Impact of Business Scope and Technological Innovation Capability on Firm Performance in SMEs

중소기업의 사업영역과 기술혁신역량이 경영성과에 미치는 영향에 관한 실증연구

  • Published : 2007.04.28

Abstract

The purpose of this research is to analyze the impact of business scope and technological innovation capability(TIC) on firm performance in SMEs. Among the 1,077 SME sample data collected with the help of Korean Industrial Complex Corporation, 228 sample data from capital goods sectors had been selected and analyzed. Several mutiple regression models were developed to test the main and the interaction effects of two independent variables business scope and TIC on SME performance. The empirical analysis show that the number of product lines, one of the two scope variable measured, is positively correlated with the return on sales(ROS). Among the variable of TIC, the number of intellectual property rights(IPRs) is positively correlated with the sales growth rates of SMEs, which the ratio of engineers to total employees is positively correlated with the ROS of SMEs. The results also delineated some interaction effects of business scope and TIC on SME performance. There exists a positive interaction effect of the ratio of engineers to total employees and the number of product lines both on ROS and scales growth rate. The interaction of the number of customers and the number of IPRs positively effects on ROS, and also the interaction of the number of product lines and the number of IPRs are positively related with ROS. Findings of this research indicates that it is necessary for SMEs in capital goods sectors to accumulate technological innovation capability and to expand business scope to improve firm performance. Furthermore, the accumulation of internal TIC should accommodate with the expansion of business scope to gain an improved performance. Particularly, adequate technological innovation capability is required to address the need of expanded customers when enlarging the scope of customers.

본 연구는 우리나라 자본재 산업의 중소기업을 대상으로 사업영역과 기술혁신역량이 경영성과에 미치는 영향을 실증 분석하였다. 자료는 지역별 산업단지 관리공단의 도움을 받아 1,077개의 중소제조업체를 대상으로 조사하였고 그 중 자본재 산업에 속하는 228개 기업을 분석하였다. 실증 분석 결과, 사업영역에서 제조제품군수가 영업이익률에 정(+)의 영향을 미쳤다. 기술혁신역량에서는 지적재산권수가 매출성장률에 정(+)의 영향을 전문기술인력비는 영업이익률에 정(+)의 영향을 미쳤다. 또한, 사업영역과 기술혁신역량 의한 상호작용 효과도 존재하는 것으로 나타났다. 전문기술인력비가 높을수록 제품다각화가 경영성과에 정(+)의 영향을 미쳤고, 지적재산권이 많을수록 거래고객과 제조제품군수는 영업이익률과 매출성장률에 각각 정(+)에 영향을 미쳤다. 이러한 연구결과는 자본재 산업의 중소기업들이 경영성과를 제고하기 위해서는, 기술능력을 축적하고 사업영역을 확대해야함을 의미한다. 또한, 기업들이 사업영역을 확대하기 위해서는 먼저 내부의 기술혁신역량을 축적하는 것이 필요하다는 점을 시사한다. 특히, 고객의 범위를 확장할 때 새로운 고객의 욕구를 충족시킬 수 있는 기술역량을 가지고 있어야 함을 의미한다. 그리고 기술혁신역량이 높은 기업일수록 중소기업의 제조제품군수의 확대는 경영성과를 개선할 수 있다는 점을 뜻한다.

Keywords