Proceedings of the Korea Contents Association Conference (한국콘텐츠학회:학술대회논문집)
- 2007.11a
- /
- Pages.920-923
- /
- 2007
A Study on the Method for Activation of Cyber Class by Classification of Contents
콘텐츠 분류에 따른 사이버 수업 활성화 방안에 관한 연구
Abstract
Cyber Educations of University are increasing in development of Contents and spreading Internet Network. We need to classify a cyber education by the type, and analyze environment. In addition, We need a measurement of effectiveness and the research of method for activation of cyber education. In this paper, we classify into partial cyber which is mixed face-to face lecture and cyber lecture and full cyber which is organized all cyber lecture, and investigate a satisfaction of learner. We analysis also the problem in cyber classes according to their types, and propose a plan for activation.
콘텐츠 산업의 발전과 인터넷 네트워크의 전 세계적인 확산 및 지속적인 발달로 대학에서의 사이버 수업이 빠르게 확대되고 있다. 따라서, 사이버강의를 형태별로 구분하여 학습자들의 만족도와 환경을 분석하고 효과 측정 및 활성화하기 위한 방안의 연구가 요구된다. 본 연구에서는, 사이버 강의를 강의시수의 일부분만을 사이버로 하는 부분 강의와 강의시수의 모두를 사이버로 하는 완전사이버로 명명하고 구분하여 학습자 만족도 조사를 실시하였으며, 각 사이버 형태의 문제점을 분석하고 이를 활성화하는 방안을 제안하였다.
Keywords