중등학교 진로교육을 위한 컴퓨터과목의 단계별 교육내용의 계열화 연구

Study on Categorization of education contents by steps of computer course for Career Education in secondary School

  • 이현숙 (공주대학교 교육대학원)
  • 발행 : 2007.11.16

초록

진로 교육은 진학 지도와 직업 지도를 포함하는 개념으로 우리가 삶을 어떻게 살아가느냐에 따라서 인생이 행복할 수도 있고, 불행할 수도 있다. 일생을 행복하고 보람 있게 살아가는 방법이나 길을 안내하여 주는 것이 진로 교육이라고 볼 때, 컴퓨터 교과의 진로 교육이 어떠한 방향으로 이루어져야 하는가에 대해 연구한다. 본 연구는 첫째 컴퓨터 교과를 분석하여 핵심 내용을 추출하고 둘째 해당 단원과 관련 있는 학문 및 직업에 대해 조사하고 셋째 핵심 내용에 따라 학업 진로 및 직업진로의 범위를 정하고 핵심 내용을 단계별로 계열화한다.

The course education is a concept including guidance of entrance into a school of higher grade and for choice a career which is suitable for us. The choice of career can affect the quality of our life. When we regard the course education as guide the way to live happily and valuably, we study about the object of course education in curriculum of computer. This study, first, analyze a course of computer and extract the points. Next, it researches a study and a career which is relevant the units. Lastly, it defines the way in studies and career according to the points, and systematize the points in steps.

키워드