문화, 예술을 활용한 한국 기업의 교육 프로그램에 관한 연구

A Study on Corporate Training Program applying Culture and Arts in Korea

  • 발행 : 2007.11.16

초록

국내, 외 많은 기업들이 메세나 활동을 기업의 긍정적인 이미지 확보 및 조직 구성원 화합 등을 목적으로 활용하고 있다. 또한, 이러한 관련 영역에 대한 효과성을 측정하기 위한 연구도 동시에 진행되어 왔다. 그러나 그 측정이 포괄적이고 추상적으로 이루어지면서 심층적인 효과를 측정하기에는 무리가 있어왔다. 본 연구에서는 기업에서 진행하고 있는 주요 문화, 예술 교육 프로그램에 대해 고찰하고, 이와 연관된 메세나 활동의 효과 측정에 대해 분석했다. 이를 바탕으로 교육 효과 측정을 위한 기준으로서 대표성을 갖고 있는 요인을 추출하고자 시도했다. 이는 관련 교육 프로그램을 실질적으로 도입하기 위해 준비 중인 기업들에 있어 시사점을 갖고 있으며, 추후 연구에 있어서 이러한 기준과 효과 측정 방법에 대한 설정, 그리고 이에 대한 신뢰성을 높일 수 있는 계량적인 지표를 추가하는 것이 필요할 것이다.

Many enterprises make use of 'mecenat action' for positive image ensuring to company and harmony within organization members. Also, at the same time the research has continued estimating of efficiency about that area. but that estimations get accomplished inclusive and abstractive, and then estimation of significant effect isn't sufficient. In this study we consider that many enterprises practice culture and art education program, and related that analyze the estimation of effect in 'mecenat action'. Stand on this analysis we attempts to extract factor, having representation character with making standard for estimation of education effect. That is a implication that relation education programs are prepared many enterprises, In future study, we will need to make standard and select methods about effect estimation, add measurable index that reliability can increase.

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