The Effect Analysis of the Emotional Management in Construction Corporation

건설 업계에서의 감성 경영 도입효과분석

  • 김상균 (건국대학교 건축공학과) ;
  • 선종찬 (건국대학교 건축공학과) ;
  • 신승하 (건국대학교 건축공학과) ;
  • 김경훈 (한양대학교 건축환경공학과) ;
  • 김경환 (건국대학교 건축공학과) ;
  • 김재준 (한양대학교 건축환경공학과)
  • Published : 2007.11.09

Abstract

Emotional Management refers to the capacity for recognizing our own feelings and those of others, for motivating ourselves, and for managing emotions well in ourselves and in our relationships. Although many of the companies are currently emphasizing that the emotional management is a very important for the management, the study of the emotional management is still extremely passive. This paper is to explain about the reason why emotional management which is becoming an ongoing issue recently should focus less on customers but more on staffs (personnel) in building industries. Furthermore, the paper suggests the required emotional management to the staffs (personnel) with the data from the survey carried out. Finally, this paper is aimed to solve the difficulties that the building industry related would have.

감성경영이란 구성원의 감성을 자극하여 구성원들 모두에게 주인 의식과 자발적이고 적극적인 동참을 유도하여 기업의 성장과 발전을 이어가는 것이다. 최근 많은 기업에서는 감성 경영의 중요성을 강조하며 건설 시장의 개방과 무한경쟁 시대의 도립에 따른 경쟁력을 확보하기 위하여 감성경영을 도입하였다. 하지만 아직까지는 감성경영이 형식적으로 이루어지고 있는 실정이며 이에 대한 연구조차 극히 미미한 실정이다. 특히 열악한 환경의 건설직 직원들에게는 이와 같은 감성경영에 대한 필요가 더 절실함을 감안하였을 때 그 중요성은 더 부각될 수 있다. 따라서 본 연구에서는 건설직 직원들을 대상으로 한 설문조사를 통하여 감성경영에 대한 주요 데이터를 산출하고 건설직 직원들에게 필요한 감성경영을 제시함으로써 직원들이 보다 만족스러운 환경에서 일할 수 있는 분위기를 조정하는데 기여하고자 한다.

Keywords