게임캐릭터애니메이션 동작연기연구

Study on the motion acting in the game character animation

  • 황길남 (중앙대학교 예술대학원)
  • 발행 : 2006.05.26

초록

인간의 상상력을 담아가는 가상공간에 게임과 애니메이션 콘텐츠들이 많이 개발되었고, 표현되어 왔다. 게임과 애니메이션은 현실적이지 않는 대리자로서의 역할을 수행하며 인간생활을 다양하고 풍부하게 가상문화를 만들어가며 진화하고 있다. 대리자 즉 캐릭터는 이야기속의 주인공으로 외형디자인과 고유한 성격과 능력 그리고 동작에 대한 액션으로 완성된다. 본 연구에서는 게임캐릭터가 단순행동에서 감정상황에 대한 동작연기로 발전되기를 기대하며 접근을 하였다. 게임캐릭터가 다양한 상황을 표현하고 감정을 부여하는 매개자로서 역할을 부여하고, 표현하는 동작을 마임연기자에게 추출하여 3D캐릭터에게 적용시켜 동작연기별로 표현하였다. 동작연기는 기본동작에서 희 노 애 락의 감정별 단계로 확대하였고, 상징적 언어상황에 대한 반대적 감정연기를 통하여 의사전달을 분명이 하고, 다양한 시각에서 표현되는 동작연기를 제시하였다.

In the virtual space in which human imagination exists, a great deal of games and animation contents have been developed and shown. Games and animations are performing a role as an unrealistic representative, and creating abundant virtual culture with variety of human life. A representative, that is, a main character is being completed with external design, unique personality and ability, and action in the story. This study is expecting that a game character might develop into motion acting for emotional situation from the simple action. As giving a game character a role as a medium to express various circumstances and emotions, choosing motions from a pantomimist and applying them to 3D character, and expressed according to the motion acting. Motion acting is extended from the basic motion into the emotional phases such as joy, anger, sorrow and pleasure. The motion acting expressed from various viewpoints is suggested, as communicating clear message through emotional acting contrary to the symbolic language.

키워드