Proceedings of the Korean Institute Of Construction Engineering and Management (한국건설관리학회:학술대회논문집)
- 2006.11a
- /
- Pages.478-482
- /
- 2006
Process Model for 6 Sigma(${\sigma}$ ) in Construction Management(CM)
건설사업관리(CM)에서의 6시그마(${\sigma}$ ) 적용 조건 분석을 통한 추진 모델 구축
- Published : 2006.11.11
Abstract
The domestic enterprises in order to secure the freshness location of market from the international competition which is keen are propelling a price and a quality high position strategy steadily. It is put in competitive situation with the overseas enterprises and even from construction industry it follows in construction market opening and there is not another idea to the research the management strategies, directions and focus competitive elements of the enterprise against, what it sees consequently and to rise to the priority where the competitive power reinforcement of the enterprise is important, it becomes. Competitive power of like this enterprise for a reinforcement the technique which induces a big interest 6 Sigma is technique from the many companies. 6 sigma preceding researches of manufacturing and service industry the fact that it is accomplished with the object which will carry most. The research which relates with construction industry is staying to an introduction of 6 sigma the investigation phase, the actual introduction introduces and "S" construction there is not only a possibility against the application result of having a limit because it is applying. It is like that but like referring to a minute description for the international competitive power security which it follows in the change which market environment is sudden 6 sigma the introduction will judge, indispensability development of the logical propriety against hereupon and it will reach and it verifies the question investigation for to lead, 6 sigma of the construction companies it confirms the application possibility and presents the propulsion model as 6 sigma the fact that overcoming the limit characteristic of that introduction application as objective of sample research means it will do.
국내 기업들은 치열한 국제경쟁력에서 시장의 선도적 위치를 확보하기 위하여 가격 및 품질 우위 전략을 꾸준히 추진하고 있다. 건설산업에서도 건설시장 개방에 따른 해외기업들과의 경쟁 상황에 놓이게 되면서 기업의 경영전략, 방향 및 핵심결정요소들에 대한 연구에 여념이 없으며, 따라서 무엇보다도 기업의 경쟁력 강화가 중요한 우선순위에 오르게 된다. 이러한 기업의 경쟁력 강화를 위하여 많은 기업으로부터 큰 관심을 유도하고 있는 기법이 6시그마(Sigma) 기법이다. 6 시그마 기법의 선행 연구들은 제조업과 서비스업을 대상으로 수행된 것이 대부분이다. 건설업과 관련한 연구는 6시그마의 도입 및 고찰 단계에 머물러 있으며, 실제 도입은 "S건설" 1개사만 도입하여 적용하고 있기 때문에 그 적용 성과에 대하여는 한계를 가질 수밖에 없다. 그렇지만 상기에 언급한 것처럼 시장 환경의 급격한 변화에 따른 국제 경쟁력 확보를 위하여 6시그마 도입은 필수적이라 판단하고, 이에 대한 논리적 타당성의 전개 및 이를 검증하기 위한 설문조사를 통하여 건설깅버의 6시그마 적용 가능성을 확인함으로서 6시그마 도입 적용의 한계성을 극복하는 것이 본 연구의 목적이라고 할 것이다.