Trend Analysis and Market Expansion Strategies for Overseas Civil and Architectural Projects

해외건설 토목 ${\cdot}$ 건축분야 수주패턴 분석 및 시장확대 전략에 관한 연구

  • 최석진 (연세대학교 토목공학과) ;
  • 김두연 (연세대학교 토목공학과) ;
  • 한승헌 (연세대학교 사회환경시스탬공학부) ;
  • 김형관 (연세대학교 사회환경시스탬공학부)
  • Published : 2006.11.11

Abstract

Recently, the economic trend of internal enterprises toward the world market appears to exceedingly associate with industrial plants. Such circumstance would limit the diversity of project items and cause various issues of extreme disproportion of overseas construction market at the same time. Consequently, it seems essential to inspect the present state of bookings in the civil engineering and construction fields including the service corps, regarding the former period (from the year 1990 to 1996), the depressed period (from 1997 to 2000), and the latter period of monetary crisis (from 2001 to July 2006), based on the critical situation in foreign exchange occurred in the late 1990's; also important to look into the shifts of the representative items in such fields by regional groups of principal nations throughout the world. Therefore, the current situation of bookings in overseas construction companies should be clarified, and ultimately, appropriate measures should be established.

최근 국내업체의 해외진출 동향은 지나치게 플랜트에 편중된 형태를 띠고 있다. 이는 수주품목의 다양성에 대한 문제를 야기함과 동시에 해외건설시장의 일부분에 국한된 분야에 너무 많은 비중을 두고 있다는 문제점을 지닌다. 이에 지난 1990년대 후반에 있었던 외환위기를 기준으로 외환위기 이전기(1990년$^{\sim}$1996년), 외환위기 침체기(1997년$^{\sim}$2000년), 외환위기 이후기(2001년$^{\sim}$2006년 7월)로 나누어 토목 ${\cdot}$ 건축분야의 해외건설 및 용역 수주현황을 살펴보고 세계 각 지역별로 주요 국가들을 선정, 토목 ${\cdot}$ 건축분야별로 대표적인 세부공종을 선택하여 그 변화추이를 분석하였다. 이을 통해 국내 해외건설사업 경쟁력 요소를 살펴보고 토목 ${\cdot}$ 건축분야의 시장확대 전략을 제시하고자 한다.

Keywords