CM서비스 품질 측정모델 개발에 관한 연구

Development of an Evaluation Model for CM Service Quality

  • 발행 : 2006.11.11

초록

1996년 "건설산업기본법"을 통해 건설사업관리제도가 도입된 이후, 민간 및 공공 부문에서 CM 서비스 수요가 지속적으로 증가하고 있는 추세이다. 그러나 국내 CM 전문가들의 기술 수준, CM의 적합성 및 효율성, 그리고 그 성과에 대해 지속적으로 의문이 제기되고 있는 실정이다. 이러한 상황에서 잠재고객을 확보하고 양질의 서비스를 제공하기 위해서는 CM서비스의 품질을 평가하는 것은 가장 기본적이며 필수적인 사항이다. 본 연구의 목적은 SERVQUAL 기법을 활용하여 CM기업의 서비스 품질을 측정하기 위한 평가 모델을 제안하는 것이다. 이를 통해 서비스 품질 측정의 중요성을 높이고, CM서비스의 품질 향상을 통해 CM시장 성장의 중요한 토대가 될 것이다.

The CM(Construction Management) market has been growing steadily since 2000, but there are a lot of obstructing factors. Recently, many questions have been raised over the level of construction managers' technique, the appropriateness and efficiency of CM, and the performance of using CM because of its short history. In this respect, evaluating CM service quality is a very important issue not only to acquire a better position in unlimited competence markets but also to survive. Therefore, the objective of this study is to present a service quality evaluating model which can be adopted to CM companies.

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