Characteristics of Performance Parameters of Dual Mode(Ramjet-Scramjet Combined) Engine Based on the Analysis of The Operating limitations

작동한계 관점에서의 이중모드(램제트-스크램제트 연합 작동)엔진의 성능 인자 특성

  • 성홍계 (한국항공대학교 항공우주기계공학부) ;
  • 변종렬 (국방과학연구소 추진기관부)
  • Published : 2006.11.09

Abstract

This paper presents the characteristics of the performance parameters of dual mode(ramjet-scramjet combined) engine, inlet and combustor for wide range of flight Mach number, resulted from the analysis of its operating limitations. The transitional-critical flight Mach number from ramjet to scramjet and the performance of two types of combustors, such as constant pressure- and constant area- combustor, are conceptually evaluated.

본 논문은 이중모드램제트(램제트-스크램제트 연합 작동) 엔진의 작동한계 분석을 기초하여 광범위한 비행 마하수를 충족시키는 엔진에 대한 설계 인자 (흡입구와 연소실)를 고찰하였다. 램제트와 스크램제트의 작동 천이 비행 마하수를 도출하고, 두가지 경우의 연소기(일정한 압력과 일정한 단면적)의 연소실 작동 한계 특성을 파악하여 이중모드 램제트 엔진의 설계 개념을 연구하였다.

Keywords