제 7차 지구과학 교육과정과 과학관 전시 내용의 비교 분석 - 고등학교 지구과학 I, II를 중심으로

The 7th earth science curriculum and comparative analysis of contents that is exhibited in the science museum - laying stress on high school earth science I, II

  • Lee, Hye-Jung (Department of Science Education, Chungbuk National University) ;
  • Lee, Chang-Zin (Department of Science Education, Chungbuk National University) ;
  • Shin, Myeong-Kyeong (Institute of Science Education, Kongju National University)
  • 발행 : 2005.09.30

초록

본 연구에서는 제7차 교육과정의 고등학교 지구과학Ⅰ,Ⅱ 교육과정의 내용 체제와 과학관의 전시내용을 비교 분석하여 과학관이 교육과정의 성격과 목표를 얼마나 잘 반영하고 있는가를 알아보았다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 교육과정 상의 지구과학 내용이 전시되어 있는 영역이 50% 이하이고 단원별로 편중되어 있다. 둘째, 과학관의 지구과학 교육과정 반영 정도는 보통이다.(5점만점의 2.8점) 셋째, 유의수준 0.05하에서 과학관별 전시내용 평균점수는 차이가 있고, 단원별로는 차이가 없다.

In this study, searched how science museum reflects personality of course of study and target comparing display contents of science museum with high school earth science Ⅰand Ⅱ of the 7th curriculum. Result of this study is as following. First, area that earth science contents of course of study are exhibited has been less than 50%, and is preponderated by unit. Second, earth science course of study reflection degree of science museum is middle.(2.8 points of perfect score 5 points) Third, number of average mark of contents that is exhibited by science museum in significance level 0.05 lows is difference, and it is no difference by unit.

키워드