Combustion Characteristics of High Pressure Gas Generator for Liquid Rocket Engine

액체로켓엔진용 가스발생기의 고압연소특성

  • 한영민 (한국항공우주연구원 연소기그룹) ;
  • 이광진 (한국항공우주연구원 연소기그룹) ;
  • 문일윤 (한국항공우주연구원 연소기그룹) ;
  • 서성현 (한국항공우주연구원 연소기그룹) ;
  • 최환석 (한국항공우주연구원 연소기그룹) ;
  • 이수용 (한국항공우주연구원 우주발사체추진기관실)
  • Published : 2005.11.01

Abstract

This paper is for the combustion characteristics of gas generator which drive 1.5MW-class turbo pump and runs in fuel-rich combustion regime with LOx/kerosene as propellant. The outline of development procedure of real scale high pressure gas generator is introduced and the relation between O/F ratio and outlet temperature and the molecular weight and specific heat ratio of combustion gas are described. The relation between O/F ratio and temperature is newly obtained at higher pressure and the molecular weight and specific heat ratio is modified and their validity is confirmed by the mass relation equation.

본 논문은 액체로켓엔진용의 약 1.5MW급 터빈을 구동할 수 있고, 액체산소와 케로신을 추진제로 하는 연료과잉 영역에서 작동하는 실물형 가스발생기의 고압연소특성에 대한 것이다. 실물형 가스발생기 개발과정의 개략적인 과정, 연소시험 결과 분석에 따른 혼합비와 온도관계식, 연소가스의 물성치인 분자량 및 비열비 등에 대한 내용을 기술하였다. 혼합비에 따른 온도관계식을 고압에서 새롭게 얻을 수 있었으며 연소가스의 분자량 및 비열비를 수정하고 유량관계식을 통해 이들의 타당성을 확인하였다.

Keywords