Combustion Experiments of a High Pressure Liquid Propellant Thrust Chamber

고압 실물형 연소기의 저압 및 설계점 연소시험

  • 서성현 (한국항공우주연구원 연소기그룹) ;
  • 한영민 (한국항공우주연구원 연소기그룹) ;
  • 문일윤 (한국항공우주연구원 연소기그룹) ;
  • 이광진 (한국항공우주연구원 연소기그룹) ;
  • 송주영 (한국항공우주연구원 연소기그룹) ;
  • 최환석 (한국항공우주연구원 연소기그룹)
  • Published : 2005.04.01

Abstract

A practical, 30-tonf-class fullscale thrust chamber has been combustion tested using real propellants for the first time in the domestic technology scene. The very first combustion test was conducted at a low mass flow rate condition for the preliminary assessment of any problems associated with its function and performance while reducing risks from a high chamber pressure never achieved before. A test for the design condition achieved through a low-pressure stage shows stable characteristics of all the static pressures and thrust. Dynamic pressures measured in the manifolds and the chamber did not reveal any distinct wave coupled to a specific frequency and their intensities reside in the allowable range. Moreover, it is encouraging to find no physical failures with a thrust chamber hardware.

실용형이라 할 수 있는 30 tonf급의 연소기가 설계/제작되어 연소 시험을 마쳤다. 첫 연소 시험은 연소기의 기능 점검을 위해 저유량 공급을 통한 저압 조건에서 이루어졌다. 설계 연소 조건은 저압 단계를 거쳐 도달하였으며, 모든 압력 및 추력 형성이 정상적으로 이루어졌다. 연소실 및 매니폴드에서 측정된 동압 또한 특별한 주파수 대역을 보이지 않으면서 안정적인 연소 특성을 보였으며 동압 섭동 세기가 허용 수준이내에서 발생하였다. 수회의 연소 시험 결과, 연소기의 물리적 손상은 발생하지 않았으며, 만족할 만한 기능적 특성을 나타내었다.

Keywords