Ignition Experiments of a High Pressure Liquid Propellant Thrust Chamber

실물형 연소기의 점화시험

  • 문일윤 (한국항공우주연구원 연소기그룹) ;
  • 김승한 (한국항공우주연구원 엔진그룹) ;
  • 김종규 (한국항공우주연구원 연소기그룹) ;
  • 임병직 (한국항공우주연구원 연소기그룹) ;
  • 이광진 (한국항공우주연구원 연소기그룹) ;
  • 김인태 (한국항공우주연구원 연소기그룹)
  • Published : 2005.04.01

Abstract

A series of ignition tests had been conducted for a thrust chamber propelled by Jet A-1 and liquid oxygen with a chamber pressure of 52.5 bara and a thrust of 30 tonf. The chamber ignited by a hypergolic fluid, TEAL, keeps its first constant pressure low at $63\%$ of the design value by $61\%$ of a liquid oxygen mass flow rate and $67\%$ of fuel for 0.25 sec. The operating O/F ratio of the chamber was kept at lower values than that of the design operating condition throughout the whole ignition procedure. Surge of the chamber pressure is below $6\%$ of the design value.

Jet A-1과 액체산소를 추진제로 하는 연소압 52.5 bara 추력 30 tonf급 로켓엔진 연소기의 2단 점화시험을 수행하였다. 점화방식으로 TEAL과 액체산소를 사용한 hypergolic 방식을 사용하였다. 산화제 $61\%$, 연료 $67\%$를 공급하여 정상 연소압 대비 $63\%$인 33 abs.bar의 연소압으로 0.25 초 동안 pre-stage 구간을 유지하였다. 2단계의 점화과정을 통해 정상상태에 이르기까지 O/F ratio를 설계조건 보다 낮은 영역에 유지하였다. main-stage로 진입 시 압력피크는 정상 연소압의 $0.6\%$를 보였다.

Keywords