정기선 선복 확보를 위한 Space Chartering의 경제성에 관한 연구

An Empirical Study on the Economic Benefit of Space Chartering

  • 박두진 (한국해양대학교 대학원) ;
  • 김현 (동명대학 항만물류자동화과) ;
  • 나철수 (극동선박주식회사) ;
  • 남기찬 (한국해양대학교 물류시스템공학과)
  • Park Doo-Jin (Graduate school of Department of Logistics Korea Maritime University) ;
  • Kim Hyun (Department of Harbors Logistics Autosystem Tongmyong College) ;
  • Na Chel-Su (RM) ;
  • Nam Ki-Chan (Department of Korea Maritime University)
  • 발행 : 2005.10.01

초록

본 논문은 해운 시황 변동에 따른 효율적이고 합리적인 선복 확보를 위한 방안으로 전체 선박을 일정 기간 대여하는 정기용선(time chartering)의 개념과는 차별되는 컨테이너 대형 선박의 일부 공간만을 대여하는 Space Chartering의 경제성에 대해 연구하는 것을 목적으로 한다. 이를 위하여 선사의 정기선 선복 확보 방안에 대한 이론적 배경을 설명하고 컨테이너 정기용선을 실증 분석한다. 마지막으로, 선사의 정기선 선복 확보 방안으로 컨테이너 대형선의 Space Chartering을 통한 경제성에 관하여 결론을 맺는다.

This thesis tries to evaluate the economic benefit of space chartering in comparison with time chartering with respect to mega container ships. For this it reviews the method of obtaining ship's carrying capacity such as time chartering and space chartering. Based on this, it tries to make comparison between the time chartering and space chartering on economic base. Finally, it suggest the economic benefit of space chartering with direction for further study.

키워드