A Study on Structural Design of Conveyor Frame for High Efficiency Gantry Crane

고효율 갠트리 크레인용 컨베이어 프레임의 구조설계에 관한 연구

  • Lee S. W. (Graduate school of Dong-A University) ;
  • Shim J. J. (Graduate school of Dong-A University) ;
  • Han D. S. (Graduate school of Dong-A University) ;
  • Park J. S. (Graduate school of Dong-A University) ;
  • Han G. J. (Department of Mechanical Engineering, Dong-A University) ;
  • Lee K. S. (Division of Electrical. Electronics and Computer Engineering, Dong-A University) ;
  • Kim T. H. (Department of Mechanical Engineering, Kyungnam College of Information & Technology)
  • 이성욱 (동아대학교 기계공학과 대학원) ;
  • 심재준 (동아대학교 기계공학과 대학원) ;
  • 한동섭 (동아대학교 기계공학과 대학원) ;
  • 박종서 (동아대학교 기계공학과 대학원) ;
  • 한근조 (동아대학교 기계공학과) ;
  • 이권순 (동아대학교 전기전자컴퓨터공학부) ;
  • 김태형 (경남정보대학 기계자동차산업학부)
  • Published : 2004.11.01

Abstract

In this study the structural design of conveyor frame was carried out for the high efficiency gantry crane which can improve the productivity of the container transportation job by reducing cycle time. When the gantry crane was operated, the conveyor frame was deflected largely by its deadload and the total weight of containers placed on it. Therefore thicknesses of conveyor frame to minimize its deadload were designed by the size optimization using ANSYS program as the bending stress and the deflection of frame due to this simulation satisfied their required values.

본 연구에서는 컨테이너의 하역작업 시간을 단축함으로써 항만 하역 능률을 향상시킬 수 있는 고효율 갠트리 크레인의 필수 구조인 컨베이어 프레임의 구조설계를 수행하였다. 이것은 작업시 프레임 상부에 얹혀지는 컨테이너의 중량과 컨베이어 프레임의 자중으로 인하여 굽혀지게 되므로 본 연구에서는 프레임의 굽힘응력과 처짐이 설정값을 만족하면서 자체의 중량을 최소화할 수 있도록 ANSYS를 이용한 치수 최적화를 통하여 프레임의 두께를 설계하였다.

Keywords