Study on the Enhancement of the Functionality of Construction Graphical Simulation System

건설 그래픽 시뮬레이션 시스템의 기능개선에 관한 연구

  • Published : 2004.11.01

Abstract

Visualization of construction process simulation and physical modeling were considered to overcome the limitations of current graphical simulation. The output of discrete-event simulation programs which are the most common mathematical statistical simulation tool for construction processes were analyzed for the visualization of earthmoving process that dealing with objects without fixed. Object-oriented models for equipment, material and work environments were devised to effectively visualize the numerical simulation results of the working time, the queuing time as well as the amount resources etc. The oscillation of the crane's cable and the lifted material that should be considered to rationally modeled and simulated by construction graphical simulation. The derived equation of motion was solved by numerical analysis procedure. Then obtained results was used for physical modeling.

본 연구에서는 현재의 그래픽 시뮬레이션 시스템의 한계를 파악하기 위한 노력으로서 그래픽 시뮬레이션 시스템을 이용한 건설 프로세스 시뮬레이션 결과의 시각화와 장비 운용의 사실적 묘사를 위한 물리적 모델링에 관해서 다루었다. 비정형 물체를 다루는 공사인 토공작업에 대한 시각화를 위하여서 건설공사에 주로 사용되는 수학/통계적 시뮬레이션인 불연속사건 시뮬레이션(Discrete Event Simulation) 프로그램의 출력을 분석하여 작업시간, 대기시간, 운반물량 등에 대한 수치적 결과가 건설작업의 3차원 그래픽 시각화로 표현될 수 있도록 장비, 자재, 작업환경에 대한 객체지향 모델을 설계하였다. 또한 그래픽 시뮬레이션을 통해서 시공과정을 현실과 보다 유사하게 표현하기 위한 일환으로서, 물리적 특성을 고려하여야만 합리적으로 묘사할 수 있는 대표적 장비운용 특성인 크레인 붐(Boom)을 움직였을 때 나타나는 케이블과 자재의 추진동에 관한 물리적 모델링을 수행하여 건설 그래픽 시뮬레이션 시스템의 유용도를 제고하였다.

Keywords