Evaluation of Risk Level for Damage of Marine Accidents In SRRs using Fuzzy Logic

퍼지로직을 이용한 해양사고 피해규모에 의한 해역별 위험수준 평가

  • Jang Woon-Jae (Graduate school of Mokpo National Maritime University) ;
  • Kwon Suk-Jae (Korea Ocean research and development Institute (KORDI)) ;
  • Keum Jong-Soo (Division of Maritime transportation system, Mokpo National Maritime University)
  • 장운재 (목포해양대학교 대학원) ;
  • 권석재 (한국해양연구원) ;
  • 금종수 (목포해양대학교 해상운송시스템학부)
  • Published : 2004.05.01

Abstract

This paper suggests an evaluation of risk level for damage of marine accidents in SRRs. Qualitative analyses in words is sometimes priorior to quantative analyses in numeric symbols. This paper intoduces a concept of fuzzy theory with the plenty of related literature review and AHP in the Korean SRRs of RCC and RSC. The methodology of this paper is max . min composition of fuzzy extensive principle, defuzzifiation is centroid of gravity methods. At the result, the evaluation of risk level is especially over Serious for smarine accident of Taean, Gunsan, Mokpo, Yosu, Tongyoung, Busan SRR. This paper recommends that many Rescue Vessels and Equipments need to the reduction of risk level about those.

본 연구는 해양사고 피해규모에 의한 위험수준을 평가하였다. 이러한 위험수준 분석은 정량적분석보다 전문가에 의한 정성적 분석이 용이하다. 우리나라 RCC 및 RSC 수색$\cdot$ 구조구역에 대한 위험수준 평가를 위해 본 연구에서는 전문가 지식에 기반한 퍼기이론과 계층분석법을 이용하였다. 본 연구의 퍼지이론은 퍼지확장원리에 의한 최대최소화 합성이고, 비퍼지화는 무게중심법을 이용하였다. 그 결과 태안, 군산, 목포, 여수, 통영, 부산 제주지역은 위험수준이 심각한 것으로 평가되어, 향후 위험수준을 경감 하기위해 많은 구조선과 구조장비가 필요 할 것으로 판단된다.

Keywords