A Design of Hybrid Implementation Server System for Network Game

네트워크 게임을 위한 하이브리드 분산 서버 시스템 설계에 관한 연구

  • 배재환 (탐라대학교 정보출판미디어학부)
  • Published : 2003.05.01

Abstract

In the great motive power which promotes the Game of future to develop. three main factors focus on 3D Graphics, Network and Virtual Reality. the Network technique as necessary elemental technique in Next-generation on-line game is being researched largely. However, from viewing the features of on-line game, if many users meet in same server, it not only causes heavy load to the server and brings inconvenience to the users, but also increases expense to the service provider and creates a problem which is to put up server or not. A proposal is going to do hybrid distributed system a client hardly depends on server for this paper, and to be able to enjoy a network game through information alternating current between clients. depended on the existing server, and the most message processing did a design in order to achieve between clients. A design way to propose is as follows. Primarily it was done in order proposed a message grade anger process way, and to be able to manage server or a client according to importance of message, and, with the second, did a Client-Server method and a Pear-to-Pear method at the same time, and a chase did efficiency. Third is going to propose other problem solving way by message grade anger in multi-anger and a security section of a message cue.

미래의 게임을 발전시킬 가장 큰 원동력의 세 가지 요소는 3차원 그래픽, 네트워크, 가상현실 기술로 집약되는데, 이중 네트워크 기술은 차세대 네트워크 게임의 필수적인 요소기술로서 현재 많이 연구되고 있으며 초고속정보통신망의 확충 및 보급에 따라서 인터넷을 통한 네트워크 게임이 널리 이용되고 있다. 하지만 네트워크 게임의 특성상 다수의 이용자들이 서버에 집중되게 되면 서버의 부하가 걸려 이용자들의 불편함을 초래함은 물론, 서비스 제공자 측면에서도 많은 비용을 들여서 서버를 증설하여야 하는 문제가 발생하게 된다. 이에 본 논문은 클라이언트가 서버에 거의 의존하지 않고 클라이언트간의 정보교류를 통해 네트워크게임을 즐길 수 있는 하이브리드 분산 서버 시스템을 제안하고자 한다 이 시스템은 기존의 서버에 의존하여 메시지를 송·수신하던 방법을 탈피하여 정보갱신 및 저장의 경우에만 서버에 의존하고, 대부분의 메시지 처리는 클라이언트간에서 이루어 질 수 있게 설계하였다. 제안하는 설계 방법은 다음과 같다 첫 번째로 메시지 등급화 처리방법을 제안하여 메시지의 중요성에 따라 서버나 클라이언트가 관리를 할 수 있도록 하였으며, 두 번째로 Client-Server 방식과 Pear-to-Pear 방식을 병행하여 효율성을 꽤하였다. 세 번째로 메시지 등급화에 의한 메시지 큐의 멀티 화 및 보안 부분에서 기타 문제 해결방법을 제안하고자 한다

Keywords