A Design and Implementation of Customer Oriented Intelligent Shopping Mall System

고객 지향 지능형 쇼핑몰 시스템의 설계 및 구현

  • 박성진 (안동대학교 컴퓨터공학과) ;
  • 임한규 (안동대학교 전자정보산업학부) ;
  • 김현기 (안동대학교 전자정보산업학부)
  • Published : 2003.10.01

Abstract

Most of current shopping malls do not satisfy everyone because they present arrangements of goods and suggestions uniformly and comprehensively according to the thinking of their managers. On the other hand not the standard of selection but the comparison of price plays a decisive role of the purchase of goods as similar form each other. When classifying into groups according to generations, gender, income, job, hobby, etc. the propensity of purchase is showed differently and the interest and real purchasing power of the individual is different in shopping malls. It also will maximize the purchasing power of customers to make and implement the sales strategy more quickly as the basis of fashion and season of environmental factors and natural calamity of environmental variable according to the economic principle. This paper concentrates on the design and implementation of intelligent shopping mall that is added the sales strategy according to environmental variable and can not only analysis, update and classify the propensity of purchase continuously but also construct optimal goods automatically.

현재 대부분의 쇼핑몰들은 관리자의 주관에 따라 상품배열과 제안을 획일적이며 포괄적으로 제시하기 때문에 모든 개인에게 만족을 주지 못한다. 오히려 모두 비슷한 형태로 쇼핑몰이 선택의 기준이 아닌 가격 비교만이 상품 구매에 결정적인 역할을 할 뿐이다. 쇼핑몰에서 고객의 구매성향은 세대별, 성별, 소득별, 직업별, 취미생활 등에 따라 그룹으로 구분해서 볼 때 서로 다르게 나타나며, 개인마다 관심분야와 실제 구매력도 다르다. 또한 경제원리에 따라 환경요인인 유행, 계절과 환경변수인 천재지변 등을 바탕으로 좀 더 빠른 판매전략 수립과 구현은 소비자의 구매력을 극대화 시킬 것이다. 본 논문에서는 고객의 성향을 지속적으로 분석 업데이트 하여 그룹으로 나누고 최적의 상품을 자동으로 구성할 수 있으며 환경변수에 따른 판매자의 전략을 가미한 지능형 쇼핑몰을 설계 및 구현하였다.

Keywords