The Actual Condition and Perception of Port Logistics Related Firms According to the Adoption of Busan Free Trade Zone

부산항 관세자유지역 제도의 도입과 그에 따른 항만물류관련업체의 실태와 의식고찰

  • 이선미 (한국해양대학교 대학원) ;
  • 이철영 (한국해양대학교 물류시스템 공학과)
  • Published : 2003.05.01

Abstract

Currently, the adoption of FTZ(Free Trade Zone) has been recognized as one of the most important strategies for becoming hub port in the world. For this reason, various policies for successful implementation and adoption of FTZ have been presented, and a special law related this FTZ was actually built in 1999. In the mean time, a port logistics industry is deeply related to the successful implementation of FTZ. However, although many research about FTZ have been conducted, there have been little previous studies about port logistics firms and FTZ. Thus, the aim of this study is to investigate a market structure of firms related to Port Logistics effectively and to analyze the perception of these firms about FTZ in Busan.

우리나라도 1999년 관세자유지역 제도에 관한 특별법이 제정되면서 관세자유지역에 대한 제도적 기반을 마련하게 되었다. 그러나, 이러한 연구의 대부분은 선진국 성공사례의 벤치마킹과 부산항을 비교분석함으로써, 그 발전방안을 제시하고 있어 실제 부산항의 항만물류기능을 수행하고 있는 현 업체 및 실제 시장에 대한 고찰은 매우 부족한 실정이다. 따라서, 본 연구는 이러한 취지에서 관세 자유지역 제도의 도입이라는 변화에 가장 큰 영향을 받는 대상인 항만물류관련업체들의 실제 시장실태를 구조적으로 분석하고 그러한 분석결과를 기반으로 관세자유지역에 대한 업계의 의식을 고찰하는 것을 연구의 목적으로 한다.

Keywords