The Operating Objective of Automated Container Terminal by the AHP Techniques : The Case of Port of Gwangyang Automated Container Terminal

AHP기법을 활용한 자동화 컨테이너터미널 운영목표 설정에 관한 연구 : 광양항 자동화 컨테이너터미널을 대상으로

  • 박남규 (동명정보대학교 유통경영학과) ;
  • 최형림 (동아대학교 경영정보과학부) ;
  • 이창섭 (동아대학교 대학원 경영정보학과)
  • Published : 2003.05.01

Abstract

KCTA(Korea Container Terminal Authority) is going to introduce automated operating system in the port of Gwangyang container terminal to enhance the efficiency. Prior to developing the container terminal, defining the objective of container terminal operation is essential. This research used AHP technique to define the operation objective of automated container terminal objectively, and the questionnaire to collect the opinions of future customer, operator and research institution. The objectives mix of the automated container terminal are composed of the minimization of initial investments, the minimization of operational expenses, the performance of automation system, the raising of operation efficiency and productivity and the improvement of customer service. The result of the analysis revealed that most important factor among objectives mix was “the minimization of operation expense”. Especially, the user group preferred to select the factor of “the improvement of customer service”as objective rather than select other objectives. The result of this research will suggest some guidelines for deciding the level of investment of terminal construction. information system, automation equipment, terminal worker and etc., which are to be considered in terminal development and the system development hereafter.

광양항 컨테이너터미널의 운영을 효율화하기 위해 한국컨테이너부두공단은 자동화운영시스템을 도입하려고 하고 있다. 자동화 컨테이너터미널 운영시스템의 구조를 만들기 앞서 운영시스템의 목표설정이 정의되어야 한다. 본 연구에서는 자동화 컨테이너터미널의 운영목표를 객관적으로 설정하기 위해 AHP 방법을 사용하였으며, 다양한 주체들의 터미널에 대한 요구사항을 수용하는 목표결정을 위해 미래의 고객, 운영자 및 연구기관을 대상으로 설문조사가 시행되었다. 자동화 컨테이너터미널 운영의 제1계층의 목표믹스로는 초기투자비 절감, 운영비 절감, 자동화시스템 성능 향상, 운영효율화 및 생산성 향상, 고객서비스 제고를 선정하였다. 전체적 관점에서 중요한 목표요인은 2계층의 목표믹스중 “운영비 절감”이었다. 특히 설문대상기관 중 컨테이너터미널 고객군이 가장 선호하는 목표는 “고객서비스 제고”요인으로 나타났다. 본 연구의 결과는 향후 터미널개발 및 시스템개발시 고려해야 하는 중요한 사항인 건설투자비의 수준, 정보시스템 및 자동화 하역장비의 투자비 수준, 무인화의 정도 및 터미널운영 성과 등에 대한 일정한 가이드라인을 제시하게 될 것이다.

Keywords