An Empirical Study on Berth-Length Calculation of Container Terminal

컨테이너 터미널 안벽길이 산정에 관한 실증 연구

  • 송용석 (한국해양대학교 대학원) ;
  • 남기찬 (한국해양대학교 물류시스템공학과) ;
  • 연정흠 (한국해양대학교 대학원) ;
  • 김정은 (한국해양대학교 대학원)
  • Published : 2003.05.01

Abstract

This study aims at calculating berth length required of the given volume of containers. For this, unlike previous studies assuming 300,000 TEU per berth as the capacity of a berth, this study attempts to apply more realistic situation such as the distribution of vessel size, lifts per vessel, berth time by vessel size, and average berth occupancy ratio. the result are compared with that of Pusan New port planning.

기존연구에서는 예측 물동량을 선석당 안벽하역능력으로 나누어서 필요 선석 수를 산정하였으나 이는 선박의 규모에 따른 적ㆍ양하량과 선석점유율, 운영정보시스템의 발전에 따른 생산성 향상 등을 반영하지 못하여 실질적인 안벽능력을 산출하였다고 보기는 어렵다. 따라서 본 연구에서는 안벽능력은 터미널의 내부적 요건에 따라 변할 수 있다고 가정하고, 실제 터미널에 접안하는 선박의 규모별 적ㆍ양하량 및 선박 길이 등을 반영한 안벽길이 및 선석 수를 산정하였다.

Keywords