목포 인근해역 항로지정에 관한 연구

A Study on Fairway Routeing in Sea Areas Adjacent to Mokpo Port

  • 흥태호 (목포해양대학교 대학원) ;
  • 성유창 (목포해양대학교 대학원) ;
  • 정재용 (목포해양대학교 해상운송시스템학부) ;
  • 정대득 (목포해양대학교 해상운송시스템학부) ;
  • 박성현 (목포해양대학교 해상운송시스템학부) ;
  • 박계각 (목포해양대학교 해상운송시스템학부)
  • Hong Tae Ho (Graduate School of Mokpo National Maritime University) ;
  • Seong Yu Chang (Graduate School of Mokpo National Maritime University) ;
  • Jeong Jae Yong (Division of Maritime Trasportation System, Mokpo National Maritime University) ;
  • Jeong Dae Deuk (Division of Maritime Trasportation System, Mokpo National Maritime University) ;
  • Park Sung Hyeon (Division of Maritime Trasportation System, Mokpo National Maritime University) ;
  • Park Gyei Kack (Division of Maritime Trasportation System, Mokpo National Maritime University)
  • 발행 : 2003.11.01

초록

목포 인근해역 특히 목포구 외측수역은 항로지정이 되어 있지 않고, 시하도 이남부터는 해상교통관제도 실시되고 있지 않으며, 항로가 여러 지점에서 교차하기 때문에 사고 위험이 높은 실정이다. 따라서 본 논문에서는 목포 인근해역에 대한 전문가 집단의 의견을 수렴하고, 해상교통환경 및 국내$\cdot$외 항로설계기준을 검토하여 목포 인근해역의 해상교통시스템을 설계하였다.

Sea areas outside Mokpo-Gu are not routed to a fairway, and PTMS is not done there. And there are many dangerous elements because some fairways are crossed In this papar, we proposed a maritime traffic system which was designed with expert group's knowledge for sqfe navigation in the area and PIANC rule(1980).

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