목포 인근해역 항행 위험요소에 관한 분석

A Study on the Analysis of Danger Elements in Navigational Areas Adjacent Mokpo port

  • 박정호 (목포해양대학교 대학원) ;
  • 금종수 (목포해양대학교 해상운송시스템학부) ;
  • 노창균 (목포해양대학교 해상운송시스템학부) ;
  • 윤명오 (목포해양대학교 해상운송시스템학부) ;
  • 신철호 (목포해양대학교 해상운송시스템학부) ;
  • 정재용 (목포해양대학교 해상운송시스템학부) ;
  • 박계각 (목포해양대학교 해상운송시스템학부)
  • Park Jung Ho (Graduate School of Mokpo National Maritime University) ;
  • Keum Jong Su (Division of Maritime Transportation System, Mokpo National Maritime University) ;
  • Noh Chang Keun (Division of Maritime Transportation System, Mokpo National Maritime University) ;
  • Yun Myung Oh (Division of Maritime Transportation System, Mokpo National Maritime University) ;
  • Sin Chul Ho (Division of Maritime Transportation System, Mokpo National Maritime University) ;
  • Jeong Jae Yong (Division of Maritime Transportation System, Mokpo National Maritime University) ;
  • Park Gyei Kark (Division of Maritime Transportation System, Mokpo National Maritime University)
  • 발행 : 2003.11.01

초록

목포항 접근 항행구역은 30마일 구간의 협수로로 이루어져 있으며 항로가 여러 지점에서 교차하고 있어 교통이 혼잡한 수역이다. 특히 목포구를 제외한 외측수역은 항로지정이 되어 있지 않으며 어망 및 광업권이 산재하여 선박의 안전운항을 위협하고 있다. 따라서 본 연구에서는 주변환경 및 항행 위해요소 분석, 교통실태 관측조사 및 해양사고 분석을 통한 해상교통환경 평가를 실시하여 항행안전을 위한 대안을 제시하였다.

The navigation area approach to Mokpo port consists of narrow channels with 30mile section, and the route is crossed with many fairways. Specially, except Mokpo-Gu fairway routeing is not assigned and there are many threatening factors against the safe operation of vessel because fishing and mining areas are designated Therefore, this paper proposed a plan for safe passage through a maritime transportation environmental assessment with the analysis of surrounding environment, danger element of navigation, traffic observation and marine accidents.

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