IMO-AFS 협약 채택에 따른 국내 대처방안 연구

A study for Domestic Respond to the 'AFS' Convention of IMO

  • 설동일 (한국해양대학교 운항시스템공학부) ;
  • 김인수 (한국해양대학교 토목환경시스템공학부) ;
  • 이국진 (한국해양대학교 대학원) ;
  • 박성진 (한국해양대학교 대학원) ;
  • 박상호 (한국해양대학교 대학원) ;
  • 김동근 (한국해양수산연수원)
  • 발행 : 2002.11.01

초록

이 논문에서는 IMO-MEPC AFS 협약 채택(2001년 10월 5일)에 대한 국내 업게의 동향을 조사·분석하고 이를 바탕으로 AFS 협약과 연계된 국내법 마련(해양환경관리법 입법 방향, 선박안전법의 개정안)과 아울러 국제방오시스템증서 발급 방안, 효과적인 유해방오시스템 규제 방안(항만국 통제의 방안)을 제시하며, AFS 협약의 효율적 관리를 위한 관련부서의 일원화 방안 등을 마련하였다.

Bans on TBT based antifouling paints have been drafted since 1999 by meetings 42, 43, 45 and 46 for the MEPC (Marine Environmental Protection Committee) of the International Marine Organization, and decided finally at a Diplomatic Conference of the IMO in October 2001. It was a key issue that there should be a global prohibition on the application of organo-tin compounds as biocides in Anti-fouling systems by Jan. 2003, and a complete prohibition on te presence of organo-tin compounds on ships by 1 Jan. 2008. This paper suggests a method to design International Anfi-fouling system cretificate, Record of anti-fouling system, Endorsement of the Records, Declaration on Anti-fouling System, Port State Control and reform(legislative) associated a law.

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