Primary Success-Factors in Realizing Remote-Education System Based on the Web

효과적인 웹 기반 원격교육 시스템 구현을 위한 주요 성공 요인

  • 신창운 (안동정보대학 인터넷정보과) ;
  • 권영직 (대구대학교 정보통신공학부)
  • Published : 2002.06.01

Abstract

The quality of education cannot be defined easily. Similarly, the quality problem of remote-education is defined, and suggests various success factors, from each different angle, according to definer's view and interest. As the Internet is being expanded gradually, the remote-education systems are being focused on as an important strategic factor. Also, many studies are being conducted concerning the remote-education system in this county. However, most studies focus on the technological side, and the actual condition is that the quality and the quantity of the studies on success factors for successful remote-education system are insufficient yet. This study tried to examine major success factors in order to realize more efficient web-based remote education system, and to maximize users'acquirement obtained from the remote education system.

교육에 있어서 질이란 쉽게 정의될 수 있는 것이 아니다. 마찬가지로 원격교육에서도 그 질의 문제는 이야기하는 사람과 그의 관심사에 따라 조금씩 다른 각도에서 정의되고 다양한 성공요인을 제시한다. 인터넷의 확산으로 원격교육 시스템 구축과 활용은 점차적으로 매우 중요한 전략 요인으로 부각되고 있으며, 이와 함께 국내적으로 원격교육 시스템 구축에 관한 연구가 많이 이루어지고 있는 편이다. 그러나 대체로 기술적인 면에 치중해 있으며, 성공적인 원격교육 시스템 구축을 위한 성공요인에 대한 연구가 아직은 미비한 것이 현실이다. 이에 본 연구에서는 효과적인 웹기반 원격교육 시스템 구현을 위한 주요 성공요인을 마련하여 원격교육 시스템에서 사용자 성과를 효과적으로 극대화시키고자 하였다.

Keywords