DOI QR코드

DOI QR Code

파이썬(Python) 기반의 중학교 수학 융합 교수‧학습 자료 개발

Development of Teaching and Learning Materials Using Python for the Convergence of Coding and Middle School Mathematics

  • Lee, Hyeyeon (Department of Mathematics Education, Kyungpook National University) ;
  • Kim, Boran (Department of Mathematics Education, Kyungpook National University)
  • 투고 : 2024.06.03
  • 심사 : 2024.08.28
  • 발행 : 2024.08.31

초록

In this paper, we aim to develop teaching and learning materials for coding and mathematics convergence classes using Python in middle school. We suggest teaching and learning materials based on computational thinking (CT) using the basic terminology of Python. Many middle school students are familiar with block coding instead of text coding. We provide teaching resources for Basic1, Basic2, and Advanced classes, considering this circumstance. The Basic1 and Basic2 teaching resources contain the basic grammar of Python with simple examples. The Advanced teaching resources are more focused on complicated mathematics and coding problems. We apply these teaching and learning materials to middle school students. The results indicate that this project can be positively applied to learners.

키워드

참고문헌

  1. 교육부. 2015 개정 교육과정 총론(중학교). (2015a).
  2. 교육부. 수학과 교육과정. 교육부 고시 제2015-74호[별책8]. (2015b).
  3. 교육부. 실과(기술가정)정보과 교육과정. 교육부 고시 제2015-74호[별책 10]. (2015c).
  4. 교육부. 과학.수학.정보.융합 교육 종합계획(2020-2024). (2020).
  5. 교육부. 2022 개정 교육과정 총론(중학교). (2022).
  6. 강옥기, 권언근, 황혜정, 전대열, 노지화, 우희정, 윤상혁, 이형주, 유승연, 윤혜미, 홍창섭, 정경호. 중학교 수학1. 서울: 동아출판. (2018).
  7. 김나리, 서용현, 조한혁. 코딩수학 내용 및 환경 설계-수학화와 컴퓨팅 사고력을 중심으로-. 학습자중심교과교육연구, 18(4), 647-673. (2018).
  8. 김예미, 고호경, 허난. 파이썬을 활용한 중학교 1학년 소인수분해의 수학과 코딩 융합 교수.학습 자료 개발 연구. 수학교육논문집, 34(4), 563-585. (2020).
  9. 김연식, 김수미. 메타인지 개념의 수학교육적 고찰. 대한수학교육학회논문집, 6(1), 111-123. (1996).
  10. 대한수학회. 한국수학올림피아드: 35회 기출문제. http://www.kmo.or.kr. (2021).
  11. 서명희. 파이썬(Python)을 적용한 인공지능 수학 교수.학습 자료 개발 및 적용. 석사학위논문, 한국교원대학교. (2022).
  12. 소호섭. Computational Thinking 기반 자유학기제 스마트 융합 수학프로그램 연구 -다면체와 도형수 중심으로-. 석사학위논문, 서울대학교. (2016).
  13. 손정아. 파이썬(Python)을 활용한 중학교 수학 수와 연산 영역의 융합수업 모델링. 석사학위논문, 부산대학교. (2019).
  14. 신기철, 서보억. 수학.정보 융합교육을 위한 코딩과 연계한 교수학습 자료개발 연구. 과학교육연구지, 43(1), 17-42. (2019)
  15. 신승기, 배영권. 핀란드의 코딩기반 소프트웨어 교육에 대한 고찰. 한국정보교육학회 논문지, 19(1), 127-138. (2015).
  16. 오소희, 김응진, 김성식. 메타인지 향상을 위한 엔트리 프로그래밍 교육 콘텐트 개발 및 적용. 컴퓨터교육학회 논문지, 20(5), 61-68. (2017).
  17. 이도영, 정종인. 중학교 수학 통계 영역과 파이썬(Python) 프로그래밍 융합수업이 문제해결력과 교과 흥미도에 미치는 영향. 한국산학기술학회논문지, 20(4), 336-344. (2018).
  18. 이서빈, 고상숙. 파이썬을 활용한 수학교과 코딩수업(DM3)의 효과. 수학교육학연구, 28(4), 479-499. (2018).
  19. 이성진. 자유학기 수학 교과 수업을 위해 중학교 정보 교과와 연계하는 수업 자료 개발 및 적용. 석사학위논문, 한국교원대학교. (2019).
  20. 이승우. 프랑스 중학교 수학 교육과정 분석: '알고리즘과 프로그래밍' 영역을 중심으로. 학교수학, 22(1), 125-159. (2020).
  21. 이초희. 3D 거북 표현식 기반의 코딩 학습이 공간 능력에 미치는 효과. 석사학위논문, 서울대학교. (2016).
  22. 장경윤. 수학교과에서 계산적 사고(Computational Thinking)교육. 학교수학, 19(3), 553-570. (2017).
  23. 정웅열, 이영준. SW.수학.과학 융합형 교수.학습 자료에 나타난 교육과정 성취기준 내용 분석. 컴퓨터교육학회 논문지, 21(5), 11-23. (2018).
  24. 황혜정, 나귀수, 최승현, 박경미, 임재훈, 서동엽. 수학교육학신론(2016 개정 증보판). 용인: 문음사. (2016).
  25. 황혜진. 스크래치를 활용한 방과후 융합인재교육(STEAM) 수학수업 교육과정 개발 및 적용. 석사학위논문, 신라대학교. (2016).
  26. Kaufmann, O. T. and Stenseth, B. Programming in mathematics education. International Journal of Mathematical Education in Science and Technology, 52(7), 1029-1048. (2020).