Abstract
This study aims to analyze user reviews of Hyundai Motor Group's 'BlueLink' connected car service to identify key dissatisfaction factors and derive future UX planning directions. To achieve this, review data from the Google Play Store for BlueLink service over one year was collected and classified into satisfaction levels: high, medium, and low. Reviews categorized as medium and low were analyzed to extract key keywords, which were then subjected to social network analysis. Based on the results of the social network analysis, key dissatisfaction factors were classified into three groups with high simultaneous appearance frequencies: 'update-error related dissatisfaction,' 'vehicle-condition related dissatisfaction,' and 'Galaxy-Watch related dissatisfaction.' And I tried to identify key dissatisfaction factors through review data that showed related keywords together. The research results are expected to contribute to improving domestic connected car services by suggesting enhancement strategies, thereby fostering digital innovation in the automotive industry and enhancing user satisfaction.
이 연구는 현대차 그룹의 '블루링크' 커넥티드 카 서비스에 대한 사용자 리뷰를 분석하여, 핵심 불만족 요인을 파악하고 향후 UX 기획 방향성을 도출하는 것을 목적으로 한다. 이를 위해 구글 플레이 스토어에 등록된 블루링크 서비스의 1년간 리뷰 데이터를 수집하고, 리뷰의 만족도를 상, 중, 하로 분류한 후, 중, 하에 해당하는 리뷰를 중심으로 주요 키워드를 추출하여 사회 연결망 분석을 실시하였다. 사회 연결망 분석 결과에 따라 핵심 불만족 요인 키워드를 동시 출연 빈도가 높은 3가지 그룹으로 구분한 결과 '업데이트-오류와 관련된 불만족', '차량-상태와 관련된 불만족', '갤럭시-워치와 관련된 불만족'으로 나눌 수 있었다. 연관 키워드가 함께 나타난 리뷰 데이터를 통해 핵심불만족 요인을 파악하고자 하였다. 연구 결과를 바탕으로 국내 커넥티드 카 서비스의 개선 방안을 제시하고, 이를 통해 자동차 산업의 디지털 혁신과 사용자 만족도 향상에 기여할 것으로 기대한다.