DOI QR코드

DOI QR Code

Pilot application and Comparative Study between inter-raters in Clinical Performance Examination (CPX) of Ankle Sprain

발목 염좌 진료수행평가(CPX)의 시범 적용과 평가자간 비교 연구

  • Minjeong Kim (Department of Acupuncture & Moxibustion Medicine, College of Korean Medicine, Sangji University)
  • 김민정 (상지대학교 한의과대학 침구의학과 )
  • Received : 2024.07.15
  • Accepted : 2024.08.23
  • Published : 2024.09.01

Abstract

Objectives : : The purpose of this study is to analyze the evaluation results and score deviation between interraters after performing ankle sprain CPX. Methods : Ankle sprain CPX was performed on fourth-year students in the Department of Korean Medicine. A student standardized patient(SSP) filled out the 50-point PPI questionnaire. Results : Ankle sprain CPX final score was 28.20 ± 1.40. Evaluation items showed low scores in the following order: performance time, physical examination, and past and social history check. The "physical examination" accounted for the largest proportion of the score deviation between interraters. In PPI, the lowest score was "effective questioning", and the highest scores were "listening" and "empathy". Conclusions : We hope that follow-up research will be conducted to develop objective and reliable CPX evaluation standards and scoring checklists in the future.

Keywords

References

  1. Park, W. B., & Shin, J. S. (2009). 일개 대학병 원의 내과학생 술기실습 현황. The Korean Journal of Medicine, 76(4), 451. Retrieved from https://kiss.kstudy.com/ExternalLink/Ar?key=2769967 
  2. Jo, H., Roh, J., Sung, H. K., & Park, J. (2020). 학생표준화환자를 사용한 한의과대학 진료수행 시험(cpx)에 대한 학생 인식 조사. 대한예방한의 학회지, 24(3), 1-13. doi:10.25153/spkom.2020.24.3.001 
  3. https://www.ikmee.or.kr/bbs/board.php?bo_table=02_06. 기준 및 편람 1 페이지 | 한국한의학교육평가원 (ikmee.or.kr) 
  4. https://nikom.or.kr/nckm/html.do?menu_idx=123. 진료수행평가 소개 | 국가한의임상정보포털 (nikom.or.kr) 
  5. Jo, H., & Min, S.The current status and future operations of clinical performance evaluation (CPX) in the nationwide colleges (graduate schools) of traditional korean medicine doi:10.15521/jkmh.2020.33.2.009 
  6. 한의임상정보포털 LMS (nikom.or.kr) 
  7. Cho, E., Leem, J., Shin, J., Go, Y., & Song, C. Presentation on research trends and suggestion for further research and education on objective structured clinical examination and clinical performance examination in korean medicine education: Scoping review. doi:10.25153/spkom.2022.26.2.008 
  8. Kweon, J. H., Sim, S. B., Kim, E. J., Hong, J. W., & Shin, S. W. (2018). Evaluation of the implementation of clinical performance examination in korean medicine education. Journal of Physiology & Pathology in Korean Medicine, 32(1), 51. doi:10.15188/kjopp.2018.02.32.1.51 
  9. Jo, H., Jo, N., Roh, J., & Park, J. (2021). 연극인표준화환자와 학생표준화환자를 사용한 일개 한의과대학 진료수행시험(cpx)에 대한 임상실습학생 인식 조사. 대한예방한의학회지, 25(3), 101-115. doi:10.25153/spkom.2021.25.3.008 
  10. Yang, S., Park, K., & Cho, S. 한방부인과학에 서 임상실습교육의 만족도와 관련요인 분석. doi:10.15204/jkobgy.2020.33.1.116 
  11. Kim, B. N. R. (2020). 한방소아과학에서 임상실습 교육의 만족도와 유용성 조사. 대한한방소아과학회지, 34(4), 1-10. doi:10.7778/jpkm.2020.34.4.1 
  12. Cho, H., Hwang, E., Shin, B., Sul, J., Hong, J., Shin, S., ... Shin, M. (2012). 임상실습교육의 만족도와 관련요인 분석 - 한방재활의학을 중심으로. 대한예방한의학회지, 16(2), 1-15. doi:10.25153/spkom.2024.28.1.004 
  13. Han, C., Kang, D., Park, J., Kim, B., Kim, K., Kim, Y., & Nam, H. (2020). 한의과대학 실습만족도 조사 - 의사-환자 역할극, 모의 cpx를 중심으로. 韓方眼耳鼻咽喉皮膚科學會誌, 33(1), 12-24. doi:10.6114/jkood.2020.33.1.012 
  14. Jo, H., Park, J., & Jo, N. Survey of student satisfaction after role play using syndrome differentiation-based clinical performance examination scenario in class of korean medical classics doi:10.25153/spkom.2022.26.3.007 
  15. Jo, H., & Jo, N. (2020). 한의학 교육에서 內傷發熱 증례를 이용한 표준화환자 프로그램 개발 연구. 대한한의학원전학회지, 33(4), 33-56. doi:10.14369/jkmc.2020.33.4.033 
  16. Park, K., Cho, S., Yang, S., Shin, H., & Choi, Y. (2019). 표준화 갱년기장애환자를 활용한 한의대생의 진료 및 의사소통 수준연구. 大韓韓方婦人科學會誌, 32(2), 100-118. doi:10.15204/jkobgy.2019.32.2.100 
  17. An, H., Yang, S., Shin, H., & Lee Hye-Yoon. (2014). 표준화 난임환자를 활용한 한의대생의 진료 및 의사소통 수준연구. 대한예방한의학회지, 18(3), 1-10. doi:10.25153/spkom.2024.28.1.004 
  18. Cho, C. S. (2015). Student satisfaction study and interrater comparative study on patient -physician interaction score of clinical performance examination in korean medical education. Korean Journal of Oriental Physiology & Pathology, 29(2) doi:10.15188/kjopp.2015.04.29.2.152 
  19. Kim, K., Kim, H., An, H., & Shin, H. (2013). 표준화 화병환자를 활용한 한의대생의 진료 및 의사소통 수준연구. 대한예방한의학회지, 17(1), 163-179. Retrieved from http://click.ndsl.kr/servlet/LinkingDetailView?cn=JAKO201317642690851&dbt=JAKO&org_code=O481&site_code=SS1481&service_code=01 
  20. Jo, H., Jo, N., & Park, J. (2022). 변증(辨證) 기반 진료수행시험(cpx) 시나리오를 이용한 역할극에 대한 학생 자가 평가의 일치도와 개선 방안. 대한예방한의학회지, 26(2), 37-53. doi:10.25153/spkom.2022.26.2.004 
  21. https://www.ikmee.or.kr/bbs/board.php?bo_table=02_06. 기준 및 편람 1 페이지 | 한국한의학교육평가원 (ikmee.or.kr) 
  22. 한평원, 향후 10년의 한의학 교육 발전계획 모색 > 뉴스 | 한의신문 (akomnews.com) 
  23. 영남권 4개 한의과대학, 교육 방법론 개발 확산에 힘 모은다 - 민족의학신문 (mjmedi.com) 
  24. "한의사 국시 실기 도입 위해 한의대 공동 진료수행지침 개발해야" - 민족의학신문 (mjmedi.com) 
  25. Cho, E., Jung, H., & Leem, J. (2022). 한의학 전공학생의 진료 및 의사소통 역량 향상을 위한 동료 역할극 모델제안과 사례분석. Journal of Korean Medicine, 43(3), 49-64. Retrieved from https://www.dbpia.co.kr/journal/articleDetail?nodeId=NODE11138286 
  26. Shin, J., Cho, E., Leem, J., Go, Y., & Song, C.Presentation on research trends and suggestion for further research and education on objective structured clinical examination and clinical performance examination in korean medicine education: Scoping review. doi:10.25153/spkom.2022.26.2.008 
  27. 박정재, 유재환, & 인창식. (2021). 한의학교육프로그램 2019년 역량중심 학습목표에 대한 술기 중심 분석 : 한의사 1차진료 역량의 주요 내용은 침구, 추나, 한약. 고등교육, 1-20. Retrieved from https://scholar.kyobobook.co.kr/article/detail/4040053522720 
  28. Kim, S., Park, S., Hur, Y., & Lee, S. (2005). The appropriateness of using standardized patients' (SPs) assessment scores in clinical performance examination (CPX). Korean Journal of Medical Education, 17(2), 163-172. doi:10.3946/kjme.2005.17.2.163 
  29. Jun, K. A., & Shin, S. Y. (2011). Analysis of first clinical skills examination in the korean medical licensing examination: Focus on examinees' experience in a medical school. Korean Journal of Medical Education, 23(3), 203. doi:10.3946/kjme.2011.23.3.203