DOI QR코드

DOI QR Code

Design and Implementation of Social Media Platform for Sound Communication: POCHAK

건강한 소통을 위한 소셜 미디어 플랫폼의 설계 및 구현: 포착

  • 오지수 (숙명여자대학교 소프트웨어학부) ;
  • 황수연 (숙명여자대학교 소프트웨어학부) ;
  • 장나리 (숙명여자대학교 소프트웨어학부) ;
  • 조영서 (숙명여자대학교 소프트웨어학부) ;
  • 서정연 (숙명여자대학교 소프트웨어학부) ;
  • 이종우 (숙명여자대학교 인공지능공학부/ICT융합연구소)
  • Received : 2024.08.30
  • Accepted : 2024.10.04
  • Published : 2024.10.31

Abstract

The original purpose of SNS was to facilitate online networking among people. However, in recent years, this purpose has been faded, and the platform has become more of a means of self-promotion than genuine self-expression. This paper proposes and implements POCHAK, a social media platform designed to address the aforementioned issues and facilitate "sound communication." The POCHAK platform does not permit the users to take their own photos, thereby eliminating the potential for photos being manipulated and retouched. The POCHAK platform only allows other people to take photos of users only through the in-app camera. Furthermore, the photos cannot be edited during the upload process and cannot be saved before uploading, thus requiring users to upload the photos in their original form. In this paper, we implemented the POCHAK platform as an iOS app, application server, data management server, and photo storage server, and verified its feasibility by utilizing it in the field. We are sure that the POCHAK platform will be a new type of SNS platform that regains the original purpose of SNS and enables sound communication.

SNS는 본래 사람들 간의 온라인 네트워킹이 목적이었으나, 최근 들어 이러한 목적이 퇴색되어 진정한 자기표현보다 타인의 시선을 의식한 과시의 수단으로 변질되어 왔다. 본 논문은 이러한 문제점을 해소하고 "건강한 소통"이 가능한 소셜 미디어 플랫폼 POCHAK을 제안하고 구현하였다. POCHAK 플랫폼은 연출과 후보정의 여지를 최대한 배제하고자, 내가 아닌 타인이 사진 촬영의 주체가 되어 인앱 후면 카메라만을 통해 나의 사진을 촬영하게 한다. 또한, 촬영된 사진은 업로드 과정에서 보정할 수 없게 하고, 업로드 전에는 저장할 수도 없게 하여 촬영된 사진을 그대로 업로드하게 한다. 본 논문은 POCHAK 플랫폼을 iOS 앱과 애플리케이션 서버, 데이터 관리 서버, 사진 저장 서버로 분할 구현하고 현장에서 활용하여 실현 가능성을 검증하였다. 결론적으로 POCHAK 플랫폼이 SNS 본래의 목적을 되찾고 건강한 소통을 가능하게 하는 새로운 형태의 SNS 플랫폼이 될 것으로 확신한다.

Keywords

Acknowledgement

이 성과는 정부(과학기술정보통신부)의 재원으로 한국연구재단의 지원을 받아 수행된 연구임 (No.2022R1F1A1063408) 이 성과는 정부(과학기술정보통신부)의 재원으로 한국연구재단의 지원을 받아 수행된 연구임(No.2022H1D8A3037394) 본 연구는 과학기술정보통신부 및 정보통신기획평가원의 SW중심대학지원사업의 연구결과로 수행되었음(2022-0-01087) 본 연구는 과학기술정보통신부 및 정보통신기획평가원의 ICT혁신인재4.0 사업의 연구결과로 수행되었음(IITP-2024-RS-2022-00156299)

References

  1. Danah Boyd, Nicole Ellison. "Social Network Sites: Definition, History, and Scholarship", Journal of Computer-Mediated Communication. Vol. 13, pp. 210-230, 2007. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1083-6101.2007.00393.x.
  2. Yun Hwa Kim, "Social Network Service(SNS) usage behavior by generation", KISDI STAT Report Vol. 22, No. 11, 2022
  3. Daria J. Kuss, Mark D. Griffiths, "Social Networking Sites and Addiction: Ten Lessons Learned", IJERPH Vol. 14, Issue 3, DOI: https://doi.org/10.3390/ijerph14030311
  4. Imran Ali, Maria Balta, Thanos Papadopoulos, "Social media platforms and social enterprise: Bibliometric analysis and systematic review", International Journal of Information Management. Vol. 69, 102510, 2022. DOI: https://doi.org/10.1016/j.ijinfomgt.2022.102510.
  5. Eunji Lee, "Healthy pleasure in Zs: focused on social comparison and narcissism, self-esteem", The Journal of the Convergence on Culture Technology, Vol 10, Issue 2, pp.11-16, 2024, DOI: https://doi.org/10.17703/JCCT.2024.10.2.11
  6. Sungwook Hwang, Jaejin Park, "Facebook, What's the Problem?", Advertising Research, Vol. 91, pp. 68 - 95, 2011
  7. https://bereal.com/ko/
  8. https://medium.com/poparazzi/the-anti-selfie-selfie-club-ad1ce447ac91
  9. Kristi Hines, "The History Of Social Media", https://www.searchenginejournal.com/social-media-history/462643/